نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از ۱۰ روز نقض حقوق دراویش گنابادی در شهر کوار

11-سپتامبر-2011

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: از جمعه ۱۱ شهریور ماه جاری تعداد زیادی از دروایش گنابادی بازداشت و در درگیری زخمی و مجروح شده‌اند.

 

به گزارش خانه حقوق بشر ایران، از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۷ برخوردهایی از سوی وابستگان حکومت به همراه مزاحمت و نقض حقوق بشر دراویش گنابادی آغاز شد. این روند با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد شدت بی‌سابقه‌ای پیدا کرد، به طوری که از سال ۱۳۸۴ تا کنون شاهد تخریب سه باب حسینیه دراویش گنابادی در قم، بروجرد و اصفهان بوده‌ایم.

 

همچنین ده‌ها تن از دراویش و وکلای ایشان به دلیل درویشی به حبس و تبعید محکوم شده‌اند و عده‌ی زیادی از ایشان از کار در ادارات، نهادهای دولتی و دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند که این اقداماتگوشه‌ای از موارد بسیار دیگری از نقض حقوق دراویش در شش سال اخیر است.

 

آغار دور جدید حملات

 

دور جدید حملات به دراویش گنابادی با ورود عده‌ای از طلاب بسیجی، بسیجیان و لباس شخصی‌ها حکومتی از شیراز به شهر کوار از توابع استان فارس آغاز شد. این عده با تبلیغات گسترده به وسیله‌ی پخش سی دی‌های وهن انگیز و دروغ درباره‌ی بزرگان و اعتقادات سلسله‌ی نعمت اللهی گنابادی در میان مردم کوار و روستا‌های اطراف شروع می شود تا این‌که در شب پنج شنبه دهم شهریور ماه عده‌ی زیادی لباس شخصی به وسیله اتوبوس وارد شهر کوار می‌شوند و این گروه به سرکردگی روحانی به نام “شهبازی” در پی تهدیدات پیشین علیه دراویش در حدود ساعت ۳۰/۱۱ روز جمعه با شعار «مرگ بر درویش آمریکایی» اقدام به حمله به منازل و مغازه های دراویش می‌کنند، مغازه‌های ایشان را به آتش می‌کشند و به تفتیش منازل آنان می‌پردازند در پی این اقدامات و مقاومت دراویش درگیری گسترده‌ای به وقوع می‌پیوندد که سرانجام پس از ساعت‌ها با مداخله نیروهای یگان ویژه ی اعزامی از شیراز به پایان می‌رسد و عده زیادی از دراویش زخمی ابتدا به بیمارستان نمازی شیراز و سپس به زندان منتقل می‌شوند.

 

لازم به ذکر است که حمله تعداد کثیری از لباس شخصی‌ها به حدود صد و پنجاه تن از دراویش کوار در روز جمعه در حالی رخ داد که از روزهای قبل دراویش با تماس با نماینده منطقه در مجلس، مقامات قضایی و مسوولان دولتی خواهان جلوگیری از درگیری و حفظ امنیت خود توسط حکومت شده بودند.

 

رخدادهای یکشنبه ۱۳/۶/۹۰

 

پس از درگیری‌های روز جمعه با ایجاد جو امنیتی و برقراری فضای شبه حکومت نظامی امنیت ظاهری در کوار تا بعد از ظهر یکشنبه برقرار شد؛ در این روز با بستن جاده‌های منتهی به کوار توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی از ورود دراویشی که به قصد شرکت در مجلس عبادی هفتگی روزهای یکشنبه‌ی دراویش به سمت کوار در حرکت بودند ممانعت به عمل آمد.

 

در پی این اقدام در یکی از پست‌های بازرسی نیروهای لباس شخصی اقدام به شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی به سوی دراویش می‌کنند که در پی این اقدام چهار تن به شدت زخمی می‌شوند و در حدود سی نفر نیز در این روز بازداشت می‌شوند.

 

بازداشت دست اندر کاران سایت خبری دراویش

 

در آغازین ساعات روز دوشنبه نیروهای امنیتی با حمله به منزل یکی از مدیران سایت مجذوبان نور در تهران (مهم‌ترین سایت خبری دراویش در ایران) اقدام به بازداشت یازده تن از فعالان این سایت می‌کنند ، در این یورش آقایان حمید مرادی سروستانی، رضا انتصاری، علی رضا روشن، علی کرمی، علی معظمی، نصرت طبسی، مهدی اسانلو، مهدی حسینی، علی آسترکی، مصطفا عبدی و مهران رهبری بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل می‌شوند.

 

بازداشت وکلای دراویش گنابادی

 

روز یک‌شنبه دو تن از وکلای دراویش که به قصد پی گیری امور بازداشت شدگان به دعوت مقامات فرمانداری کوار به این شهر رفته بودند، بازداشت شدند. همچنین آقای امید بهروزی از وکلای صوفی که به دلیل وکالت دراویش در پرونده تخریب حسنیه قم پروانه وکالت وی ابطال شده بود نیز توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت می‌شود.

 

خبرهای رسیده حاکی است که این سه وکیل بازداشت شده؛ امید بهروزی، افشین کرمپور و امیر اسلامی؛ به اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ منتقل شده‌اند. به گفته یک شاهد عینی که آقای بهروزی را در دادگاه انقلاب شیراز دیده است، آثار ضرب و شتم در صورت و زیر چشم وی مشهود بوده است و در این باره نگرانی شدید از شکنجه وکلای بازداشت شده وجود دارد.

 

شهادت درویش وحید بنایی و تکرار سناریوی شهید دزدی

 

عصر روز سه شنبه ۱۵ شهریور ماه درویش وحید بنایی از مجروحین تیراندازی یک شنبه نیروهای لباس شخصی در ایست بازرسی کوار، در بیمارستان نمازی شیراز به شهادت رسید، در پی این واقعه خانواده این درویش از سوی نیروهای امنیتی مورد تهدید قرار گرفتند که بایستی وی را بسیجی معرفی نموده و مانع از شرکت دراویش در مراسم تشییع این درویش شهید شوند در غیر این صورت پیکر وی را به صورت گمنام و مخفیانه دفع می‌کنند.

 

با خبری شدن این موضوع و مقاومت خانواده پیکر وی در روز چهارشنبه تحویل خانواده شد و مشاهده شد که در راستای سناریوی شهید دزدی سبیل‌های بلند شهید بنایی که از نشانه‌های تصوف است و «شارب» نامیده می‌شود، توسط نیروهای امنیتی تراشیده شده است. این اقدام شبیه عملکرد حکومت در مورد شهید «صانع ژاله» از شهدای جنبش سبز در روز ۲۵ بهمن سال ۸۹ است. سرانجام در حالی که شهر سروستان، محل سکونت شهید بنایی و بهشت زهرای این شهر تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی و یگان ویژه قرار داشت، پیکر وی در روز چهارشنبه از سوی آنان جهت خاکسپاری به خانواده تحویل داده شد. در این مراسم تعداد کثیری از دراویش و مردم منطقه بدون توجه به هشدارهای امنیتی حضور بهم رساندند.

 

وضعیت وخیم دراویش جانباز

 

دو درویش بازداشتی به نام‌های جلیل خلیفه و مسعود احمدی که هر دو از جنباز جنگ هشت ساله به شما می‌آیند و در زندان عادل آباد شیراز به سر می برند. این دو درویش در وضعیت وخیمی به لحاظ جسمانی قرار دارند و مسئولین زندان کوچکترین توجهی به وضعیت جسمانی این دو جانباز جنگ نمی‌کنند. لازم به ذکر است با توجه به شهادت یکی از دروایش و عدم ترس حکومت از کشتن ایشان، خطر جانی برای این دو درویش بازداشتی بسیار زیاد است.

 

تارنمای مجذوبان نور آخرین وضعیت سه تن از دراویش که دراین درگیری‌ها زخمی شده‌اند را این گونه گزارش داده است که «اصغر کریمی که بر اثر اصابت گلوله ی نیروی انتظامی وضعیت وخیمی را سپری می کند در روزهای گذشته مورد عمل جراحی قرار گرفته است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد.

 

ابراهیم فضلی که بر اثر اصابت گلوله ی مامورین انتظامی در ناحیه ی ران پا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفته و به گفته‌ی پزشک معالج نیاز به عمل ندارد . او عصر روز ۱۹ شهریور در حالی که تحت رسیدگی‌های پزشکی قرار داشت از سوی نیروهای امنیتی لباس شخصی به مکان نامعلومی منتقل شده است که با توجه به وضعیت وی نگرانی‌ها در مورد شرایط جسمانی او در حال افزایش است.

 

محمد علی سعدی که نیز در واقعه‌ی تیراندازی نیروی انتظامی در ورودی شهر کوار به همراه نامبرده شدگان بالا و شهید وحید بنانی مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود نوبت عمل جراحی دارد.»

 

آخرین خبرها از وضعیت دروایش گنابادی خبر از بازداشت دو تن دیگر از ایشان در ۱۹ شهریور می‌دهد. آقایان اکبری و بیرمی در شهرستان کوار بدون ارائه حکم قضایی و قانونی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

زندانیان