نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ابلاغ طرح حجاب و عفاف به دانشگاه‌ها

19-سپتامبر-2016

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ایران اعلام کرده که طرح عفاف و حجاب از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده اما رویکرد این طرح فرهنگی و آموزشی است و رویکرد امنیتی ندارد.

سیدضیاء هاشمی به خبرگزاری ایسنا گفته که وزارت علوم سعی کرده است در ابلاغ طرح عفاف و حجاب به دانشگاه به اقتضاهای فرهنگی دانشگاه‌ها توجه کند و زمینه مشارکت دانشجویان را برای ترویج و رشد این امر دینی و فرهنگی فراهم کند.

طرح جامع عفاف از مصوبات شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده‌است. این طرح در فروردین ۱۳۸۲ در دوران ریاست جمهوری خاتمی و ریاست خاتمی بر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد ولی پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد به دستگاه‌ها ابلاغ شد. بر اساس این طرح پلیس حق تعیین پوشش مردم را یافته‌است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ایران گفته در بخش عمده‌ای از جامعه نسبت به امر حجاب التزام و پایبندی وجود دارد؛ اما ممکن است رفتارهایی نیز در جامعه وجود داشته باشد که مطلوب نیستند.

به گفته هاشمی، در طرح مذکور توصیه شده است که اقتضاها و شرایط دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود: «روش‌های غلط آثار منفی به همراه دارد؛ به همین دلیل توصیه شده با روشی درست این امر صورت گیرد تا تمایل به حجاب را در بین افراد ترویج دهیم.»

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته که درباره برگزاری اردوهای دانشگاهی در دانشگاه‌ها بازنگری شده است و آیین‌نامه آن باید از سوی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

به گفته هاشمی در آیین‌نامه قبل ابهاماتی در زمینه سفرهای آموزشی وجود داشت که شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها سعی کرده است این ابهامات را شفاف‌سازی کند. منظور ازاین بازنگری ممنوع کردن اردوهای مختلط است.

معاون وزیر علوم  پیش‌تر در ماه مرداد، برگزاری هرگونه اردوی مختلط در دانشگاه را هم ممنوع دانسته و گفته بود که وزارت علوم ممنوعیت برگزاری هرگونه اردوی مختلط دانشجویی را اعلام کرده است.

او با بیان اینکه «دستورالعمل اردوها در سال ۸۸ تصویب شده»، گفته بود: «این دستورالعمل شامل اردوهای فرهنگی، علمی، صنعتی و سفرهای آموزشی است».

معاون فرهنگی وزیر علوم البته سفرهای آموزشی را که با حضور مدرسان برگزار می‌شود «استثناء» عنوان کرده بود.

هاشمی گفته بود که اردوی «راهیان نور و رضوی» که توسط بسیج برگزار می‌شود، الگوی مناسب و ضابطه‌مند است و از برخورد با ۴۰ اردوی مختلط برگزار شده خبر داده بود.

معاون وزیر علوم گفته بود که این اردوها «بیرون از دانشگاه و توسط خود دانشجویان بوده و ما واکنش نشان داده‌ایم.»

هاشمی همچنین درباره برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها گفته بود که «برگزاری کنسرت تنها در دانشگاه‌ها ممنوع است اما اجرای موسیقی همراه با برنامه‌های دیگر مشکلی ندارد.»

این ممنوعیت‌ها درحالی از سوی معاونت وزارت علوم مطرح می‌شود که حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ با وعده کاستن از فضای امنیتی دانشگاه‌ها و گشایش فضای سیاسی و اجتماعی توانست حمایت بخشی از گروه‌ها و فعالان دانشجویی را جلب کند.

زندانیان