نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعتراض به فضای امنیتی و زندان‌های سیاسی؛ در همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران

3-می-2015

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران با اعتراض های مکرر دانشجویان و استادان به ادامه حبس دانش آموختگان و استادان جامعه شناسی و محدودیت های ایجاد شده در دولت سابق همراه بود.

به گزارش کلمه، این همایش هفته گذشته در شرایطی برگزار شد که از همان روز اول دانشجویان و تعدادی از اساتید، اعتراض جدی خود را نسبت به زندانی بودن جامعه شناسانی چون دکتر سعید مدنی و یاشار دارالشفا در ارائه های مختلف ابراز کردند و از رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی این دو پژوهشگر علوم اجتماعی شدند.

اخراج و بازنشستگی اجباری اساتیدی چون دکتر هاله لاجوردی، دکتر ابراهیم بای سلامی، دکتر سعید معیدفر، دکتر عباس کاظمی و مرحوم دکتر صدیق سروستانی هم مورد اعتراض دانشجویان سخنران مراسم قرار گرفت.

دانشجویان همچنین نسبت به تاسیس یک شبه و فاقد کارشناسی گروه جامعه شناسی اسلامی، جذب افراد ناشایست و بورسیه های رانتی در دانشکده علوم اجتماعی در این سال ها و همچنین ورود و تصدی گری جریان امنیتی منصوبان فرهاد رهبر و مشاوران او بدون نظر اساتید در دانشکده علوم اجتماعی تهران اعتراض کردند.

سخنرانان منتقد این مراسم از استادان و پیشکوستان علوم اجتماعی خواستند درباره ورود و تصدی گری چهره های امنیتی در دانشگاه ها اعلام موضع کنند تا در مظان اتهام همسویی با جریانات امنیتی قرار نگیرند.

سخنان دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز آغازین این همایش، بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. او احمدی نژاد را یک تبهکار توصیف کرد و گفت که جبران تخریب های هشت ساله او شاید یک قرن طول بکشد.

دکتر حمیدرضا جلایی پور و دکتر سارا شریعتی از جمله استادانی بودند که در سخنرانی خود، نام جامعه شناسان زندانی را بر زبان آوردند و خواستار تکریم آنها به جای حبس و برخورد امنیتی شدند.

برخی استادان و دانشجویان جامعه شناسی از جمله دکتر توکل و دکتر اباذری هم در این همایش، گذشته و وضعیت فعلی علوم اجتماعی را به باد انتقاد گرفتند. در کنار اینها، غالب سخنرانان به تجلیل از پیشکوستان و بزرگان جامعه شناسی ایران از دکتر صدیق و احسان نراقی تا نسل های بعدی پرداختند و خواستار توجه بیشتر دولتمردان به یافته ها و تلاش های جامعه شناسان شدند.

زندانیان