نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

افسانه بایزیدی به چهار سال حبس و تبعید محکوم شد

21-آگوست-2016

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: افسانه بایزیدی، فعال دانشجوی کُرد، از طرف دادگاه انقلاب مهاباد به چهار سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، «افسانه بایزدی» این فعال دانشجوی کُرد اهل بوکان روز یکشنبه، ۳۱ مرداد ماه، به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و همکاری با یکی از احزاب کرد در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به چهار سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.

«خانم بایزیدی در این دادگاه، تمامی اتهامات را رد و آنها را بی اساس خوانده است.»
یک منبع مطلع در این باره به ” کانون مدافعان حقوق بشر کردستان ” گفت:« پس از سەماە بی خبری٬ و بازداشت در اداره اطلاعات ارومیه امروز خانم بایزیدی در شعبه یکم دادگاه انقلاب مهاباد، توسط “قاضی جوادی کیا” محاکمه و نهایتا در این دادگاه به چهار سال زندان و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.»
این منبع مطلع همچنین گفت که خانم بایزیدی این اتهامات را ساخته خوانده و تمامی آنها را رد کرده است.
وکیل وی «امجد محمدیان» نیز، ضمن اعتراض به این حکم، اتهامات را سنگین و خوهان تجدیدنظر در حکم خانم بایزیدی شده است.
گفتنی است که بعد از دادگاه افسانه بایزیدی به مدت چهار دقیقه موفق شده با خانوادەاش ملاقات داشته باشد، که بعد از آن به اداره اطلاعات مهاباد منتقل شده است.
جای یادآویست که روز دوشنبه یازدهم مردادماه سال جاری از سوی ماموران وزارت اطلاعات افسانه بایزیدی را برای نخستین بار به بازپرسی دادگاه انقلاب ارومیه اعزام و توسط قاضی مربوطه به اتهام«ارتباط موثق با یکی از احزاب کُرد» «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به رهبری» تفهیم شد.
گفتی است کە نیروهای امنیتی روز پنچم اردیبهشت‌ماه سال جاری بدون نشان دادن هرگونه مجوز با مراجعه به منزل افسانه بایزیدی در بوکان وی را بازداشت و به تفتیش منزل و ضبط وسایل پرداختند.
لازم به ذکر است که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴، افسانه بایزیدی، در پی صحبت‌های انتقادی در مورد انتخابات در جمعی از دانشجویان، به اداره اطلاعات بوکان احضار و به مدت چند ساعت مورد تهدید و بازجویی قرار گرفت.
شایان‌ذکر است که افسانه بایزیدی در مهرماه سال ۱۳۹۴ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و در تاریخ در ۳ آذرماه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از برگزاری دادگاه تجدیدنظر در روز چهارشنبه ۷ دی‌ماه سال جاری، حکم دو سال حبس تعزیری وی در دادگاه نخست به حالت تعلیق درآمد و در‌‌نهایت در روز پنجشنبه ۸ دی‌ماه ۱۳۹۴ از زندان آزاد شد.
این فعال کرد پیش‌تر در آبان ماه ۱۳۹۲، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت» بازداشت و سپس با تودیع وثیقه‌ای به مبلغ ١٠٠ میلیون تومان از زندان آزاد و به تحمل دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

برچسب ها:

زندانیان