نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتقال افسانه بایزیدی به اداره اطلاعات ارومیه

26-ژوئن-2016

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس:‌ افسانه بایزیدی فعال دانشجوی کُرد بوکانی ٬ پس از دوماه بی خبری مشخص شد به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه منتقل شده است.

بنا به گزارش روژی کورد؛ به نقل از یکی از نزدیکان خانواده بایزیدی؛ این دختر دانشجوی بوکانی پس از تداوم بی خبری از سرنوشت وی٬ در ۲۸خردادماه جاری در پی تماس تلفنی با مادرش خانم«آمنه درویشی»٬ اطلاع داده شد که دخترت افسانه بایزیدی در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه نگهداری می شود تا هم اکنون در دادگاه تفهیم اتهام نشده است.

به گفته همین منبع؛ مسؤلین اطلاعاتی عنوان کردند که افسانه برای ملاقات با یکی از مسؤلین احزاب کُرد در کردستان عراق رفته ٬ اما این یک اتهام کذب است و هیچگاه به عراق سفر نکرده و تنها در صدد پرونده سازی دروغین برای خانم بایزیدی هستند.
این منبع افزود؛ افسانه دو روز قبل از بازداشتش با چند نفر ازدانشجویان کُرد در بوکان جلسه داشته و در میان صحبت هایش از حقوق دانشجویان٬ معلمان٬ کارگران دفاع کرده و او همیشه به دنبال حقوق از دست رفته ی مردمان ستمدیده بوده است.

لازم به ذکر است ؛ افسانه دوماه است به علت اتهامات کذب بازداشت شده است که قصد دارند علیه ایشان پرونده سازی کنند٬ که در این مدت بازداشت در سلولهای انفرادی تحت بازجویی و شکنجه بوده است.

افسانه بایزیدی ٬ در روز «پنچم اردیبهشت ماه سال جاری»٬ از سوی ماموران اطلاعات بوکان در منزل مسکونی خود بازداشت شد و ماموران اطلاعاتی بدون مجوز قانونی وارد منزل خانم بایزیدی شده٬ و این درحالیست که وی مقابل آنها مقاومت کرده بود و از نیروهای اطلاعاتی جهت بازداشتش حکم قانونی خواسته که سرانجام «افسانه» را با زور و اجبار با خود می برند و هنگام یورش نیروهای اطاعاتی نسبت به دستگیری غیر قانونی این فعال بوکانی٬ منجر به ناراحتی قلبی مادرش «دایه آمنه» می گردد که در هنگام دستگیری دخترش٬ به شدت اعتراض کرد.
افسانه بایزیدی پیش از این نیز در آبان ماه سال ۹۲ بازداشت و به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد٬ پس از مدتی به قید وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شده بود، وی در این پرونده به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

اوهمچون در سال ۹۴در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی کیا، درآذر ماه سال گذشته به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۲ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان کرمانشاه محکوم شده بود٬ دادگاه تجدیدنظر این فعال کرد، روز چهارشنبه هفدهم دی‌ماه برگزار شد و حکم دو سال حبس تعزیری این فعال کُرد٬ دادگاه حکم وی را به حالت تعلیق درآورد. خانم بایزیدی با ابلاغ رأی دادگاه تجدیدنظر، آزاد شد.

برچسب ها:

زندانیان