نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سوران دانشور، عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد به زندان محکوم شد

13-فوریه-2012

گروه خبری: اقلیت های قومی - دانشجویان -

سایت نفس در قفس: سوران دانشور،فعال دانشجویی کرد و عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد از سوی دستگاه های قضایی استان کردستان به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به یکسال زندان محکوم شده است.

 

به گزارش دانشجونیوز، در ادامه موج بازداشت و فشار به فعالان دانشجویی کرد، آژانس خبری موکریان در گفتگو با سوران دانشور، محکومیت یکساله این فعال دانشجویی را تائید کرده و اضافه نموده که این حکم به مدت دو سال به صورت تعلیق درآمده است.

 

این فعال دانشجویی کرد با اعلام اینکه حکم را روز یکشنبه ۲۳ بهمن دریافت نموده، تاکید نموده است: «رای صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز از ابلاغ قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر استان می باشد.»

 

گفته می شود سوران دانشور، دانشجوی رشته شهرسازی دانشگاه کردستان که پیش از این شهریور ماه سال جاری بازداشت شده بود چند روزی را در قرنطینه زندان کردستان گذرانده بود.

 

سوران دانشور پیش از بازداشت از ادامه تحصیل در مقطع کار‌شناسی محروم شده بود.

 

وی همچنین دبیری سابق کانون “هژان” دانشگاه کردستان و عضویت شورای سردبیری روزنامه دانشجویی توقیف‌شده “هژان” را در سوابق خود دارد«از سوی از سوی دیگر میلاد کریمی، دانشجوی دانشگاه آزاد سنندج و نایب دبیر اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد در دادگاه تجدید نظر این استان به شش ماه زندان محکوم شده بود.

 

بر پایه گزارشات پیشین دانشجونیوز، در چند ماه گذشته پیش از ۸ دانشجوی کرد عضو«اتحادیه دانشجویان کرد» بنا به دلایل نا مشخصی بازداشت و به قرنطینه زندان استان کردستان منتقل شده بودند.

 

میلاد کریمی، مهدی دعاگو، شیرزاد کریمی و سوران دانشور وخبات عارفی، اسعد باقری و آرمان زمانی از جمله این دانشجویان عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد بوده اند که در ماههای اخیر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

 

پیشتر اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد با صدور اطلاعیه‌ای بازداشت و فشار به این فعالان دانشجویی را “نمونه دیگری از برخوردهای خشونت‌آمیز با فعالان سیاسی و مدنی کرد” خوانده بود.

 

این اتحادیه دانشجویی در بیانیه خود آورده بود: «چنین سیاست‌هایی در قبال تشکل‌های دانشجویی و از جمله اتحادیه که فعالیت‌های خود را از بدو تأسیس از سال ۱۳۸۴ تا به حال مبتنی بر عقلانیت، تساهل و به‌دور از خشونت، در چارچوب قانون اساسی و با حفظ استقلال خود تعریف و عملی کرده است، نشان‌دهنده سیستمی اقتدارطلب است که در پی ادغام تمامی اندیشه‌ها، صدا‌ها، تنوعات زبانی و مذهبی در یک کل واحد می‌باشد و تحمیل هزینه‌های سنگین بر جامعه طریقی برای دستیابی به چنین اهداف دست‌نیافتنی در کردستان است.»

 

همچنین روز گذشته نیز سه دانشجوی کرد دانشگاه پیام نور مریوان به نام های ژیار سلامتیان دانشجوی رشته حقوق، اسماعیل روانگرد دانشجوی رشته جغرافیا و عزیز تازیک دانشجوی رشته علوم اجتماعی به صورت جداگانه به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست.

 

گفتنی است در چندین سال گذشته بسیاری از فعالان دانشجویی به بهانه های واهی پس احضار به ستادهای خبری مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته و در بسیاری از مورد بازداشت می شوند که کشته شدن ابراهیم لطف الهی، از فعالان دانشجویی کرد در کردستان بدست نیروهای امنیتی از آن جمله است.

زندانیان