نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی در کنار مجرمان خطرناک زندانی هستند

24-آگوست-2011

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس:علی‌رضا فیروزی و سورنا هاشمی دو فعال دانشجویی، دوران محکومیت خود را در کنار زندانیان شرور و مجرمان خطرناک در زندان اوین می‌گذرانند.

 

علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی روز هفتم خرداد ماه سال جاری برای اجرای حکم شش ماه زندان خود به زندان اوین رفتند. این دو بعد از بازداشت به اندرزگاه هشت زندان اوین منتقل شدند.

 

یکی از نزدیکان این دو فعال دانشجویی با اشاره به وضعیت نامناسب این دو در میان مجرمان خطرناک در زندان اوین به خانه‌ی حقوق بشر ایران گفت: «مدتی قبل زندانیان محکوم مالی به اندرزگاه چهار زندان اوین منتقل و مجرمان شرور و خطرناک به جای آن‌ها وارد اندرزگاه هشت این زندان شدند. حضور این زندانیان شرور و خطرناک موجب عدم امنیت این فیروزی و هاشمی شده است. آن‌ ها هر روز شاهد درگیری‌های متعدد و بعضا خونین این زندانیان هستند.»

 

وی ادامه داد: «این شرایط برای سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی بسیار نگران کننده است و این مساله موجب شده است که خانواده‌های آن‌ها در نگرانی به سر ببرند.»

 

وی همچنین در مورد وضعیت آن‌ها گفت: «هنوز با درخواست آزادی مشروط این دو که سه ماه از زندان خود را پشت سر گذاشته‌اند موافقت نشده است. همچنین این دو فعال دانشجویی در این مدت دو سه بار فقط با خانواده‌ی خود ملاقات کرده‌اند. ملاقات‌ها دیر به دیر امکان دارد.»

 

علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه زنجان بودند که پس از افشای موارد اخلاقی یکی از مسئولان دانشگاه (مددی) بازداشت و دوره‌ای را در زندان سپری کرده بودند. سورنا هاشمی از اعضای دانشجویان لیبرال و علیرضا فیروزی فعال حقوق بشر و روزنامه نگار و وبلاگ نویس مستقل است.

 

فیروزی و هاشمی در دادگاه بدوی به یک سال و نیم زندان محکوم شده بودند که این حکم بعد از بررسی در دادگاه تجدید نظر به ۶ ماه زندان کاهش پیدا کرد. این دو یک ماه نیز به خاطر این پرونده در بازداشت به سر برده بودند.

 

لازم به یادآوری است که فیروزی و هاشمی در تاریخ ۱۲ دی ماه سال ۸۸ نیز در ارومیه بازداشت و نزدیک به دو ماه از وضعیت آنان اطلاعی در دست نبود، تا این‌که بعد از ۷۰ روز از زندان اوین با خانواده‌های خود تماس گرفتند. سورنا هاشمی در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۸۹ و علیرضا فیروزی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۸۹ با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.

زندانیان