نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محرومیت چندین دانشجو از تحصیل در مقطع دکترا با وجود احراز شرایط علمی

28-اکتبر-2011

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: تازه ترین گزارشات از از محروم شدن چندین تن از دانشجویان در مرحله مصاحبه در مقطع دکترا به دلیل فعالیت های سابق دانشجویی علی رغم دارا بودن شرایط علمی حکایت دارد.

 

به گزارش دانشجونیوز، در ادامه اعمال محرومیت های گسترده برای پذیرفته شدگان دوره کارشناسی ارشد از سوی وزارت علوم و همچنین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی، تازه ترین گزارشات از از محروم شدن چندین تن از دانشجویان در مرحله مصاحبه در مقطع دکترا به دلیل فعالیت های سابق دانشجویی حکایت دارد.

 

بر اساس این گزارش، آزمون دکتری در ایران نیز به مانند آزمون دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد با دخالت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی مواجه شده و برخی از قبول شدگان کرد که از سوابق علمی و پژوهشی قابل‌قبولی برخوردار بودند، به یکباره محروم شده اند.

 

یکی از این دانشجویان محروم که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که “رویه رد کردن دانشجویان ممتاز در مصاحبه علمی دانشگاه تنها به دلیل انجام فعالیتهای قانونی دانشجویان بوده ولی به دلیل نگاهای تبعیض آمیز ملی و مذهبی حاکمیت چندین دانشجوی کُرد که از دانشجویان ممتاز با کسب رتبه علمی عالی در آزمون دکترا بوده‌اند بعد از انجام مصاحبه متوجه شده‌اند که از مصاحبه رد شده اند.”

 

طبق این گزارشات، گفته می شود که بسیاری از داوطلبانی که به مراحل بالاتر آزمون دکتری در سال جاری راه پیدا کرده اند،افراد فاقد شرایط علمی و نزدیک به حکومت ایران بوده اند.

 

پس از اعلام نتایج آزمون دکتری در روز ۲۳ شهریور ماه ۹۰، برخی از داوطلبان که نتیجه آزمون خود را پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله طولانی و سخت آزمون کتبی و مصاحبه در دانشگاه‌ها مشاهده می‌کردند با سئوالات زیادی مواجه شدند.

 

بسیاری از از این دانشجویان محروم که دارنده “بالاترین نمره” بوده و به دانشگاه معرفی شده و همچنین در زمان مصاحبه هم توانسته بود، نمره خوبی کسب کند، در پذیرش نهایی “مردود” شده اند.

 

پیشتر مسئولان آموزش عالی دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند که در پذیرش دانشجوی دکتری و تعیین شاخص‌های پذیرش در مصاحبه “اختیار” داشته اند، امری که چندان منطقی و مطابق قوانین و مقررات به نظر نمی رسد.

 

این ششمین سال پیاپی از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد است که تعداد زیادی از فعالان دانشجویی در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری سال نود ستاره‌دار و از حق اولیه تحصیل محروم شده اند.

 

در سال ۸۵ فعالین دانشجویی پس از اعلام قبولی در دانشگاه مورد نظر از طریق روزنامه سازمان سنجش و مراجعه برای ثبت نام در دانشگاه‌های پذیرفته شده با ستاره‌هایی در فرم ثبت نام مواجه شدند، و دانشجویانی که با سه ستاره مواجه شده بودند هرگز نتواستند ادامه تحصیل دهند.

 

در سال‌های ۸۶ و ۸۷ همزمان با اینترنتی شدن روند اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد، فعالین دانشجویی که حائز رتبه‌های قابل قبول و ممتاز شده بودند، اساساً از دریافت کارنامه علمی در مرحله اول نتایج کنکور محروم شدند و حتی نتوانستند انتخاب رشته کنند. در سال ۸۸ که موعد اعلام نتایج اولیه در ایام پیش از انتخابات ریاست جمهوری بود، دانشجویان ستاره‌دار دانشگاه سراسری موفق به دریافت کارنامه و انتخاب رشته شدند، ولی در شهریور ماه و پس از مراجعه برای مشاهده نتایج نهایی با گزینه “مردود علمی” مواجه شدند و کارنامه نهایی نیز برای این دانشجویان صادر نشد و سایت سازمان سنجش اعلام کرد که این دانشجویان اساساً انتخاب رشته نکرده اند و پس از مراجعه حضوری داوطلبان به سازمان سنجش به طور شفاهی به آنها اعلام شد که ستاره‌دار شده اند. مجددا در سال‌های ۸۹ و ۹۰ دانشجویان ستاره‌دار در کنکور کارشناسی ارشد از دریافت کارنامه اولیه محروم شدند.

 

گفته می شود از سال ۸۵ تا سال ۹۰ هر ساله ده‌ها تن از فعالان دانشجویی که حائز رتبه‌های ممتاز در کنکور کارشناسی ارشد شده اند، از ثبت نام در دانشگاه و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده اند.

 

این دانشجو محروم کرد که به دلیل مسائل امنیتی نامش محفوظ مانده، در انتها اضافه کرده که “در طول چند سال گذشته تعدادی از دانشجویان کُرد به همین صورت محروم گشته‌اند و به دلیل فشارهای شدیدی که بر آنها وجود دارد، اسامی این دانشجویان در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.”

زندانیان