نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وضعیت وخیم بازداشت‌شدگان ۲۵ خرداد در تبریز / آرش محمدی در اعتصاب غذا

19-ژوئن-2013

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: آرش محمدی فعال دانش‌جویی که عصر ۲۵ خرداد در تبریز بازداشت شده بود، در اعتصاب غذا به سر می‌برد.در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و سرازیر شدن مردم تبریز به خیابان‌ها، نیروهای لباس شخصی منسوب به پلیس امنیت با حمله به بخشی از تجمع‌کنندگان اقدام به ضرب و جرح شدید و بازداشت عده‌ای از جوانان تجمع کننده کردند.

بنا به گزارش‌های دریافتی ماموران لباس شخصی این جوانان را در حین بازداشت به شدت مضروب کرده و روی زمین کشیده‌اند. بازداشت‌شدگان که عده‌ی آن‌ها نزدیک به بیست تن بوده پس از بازجویی‌های اولیه به بند قرنطینه‌ی زندان تبریز منتقل شده و رسیدگی به پرونده‌شان به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به تصدی هاشم‌زاده ارجاع شده است. با پیگیری خانواده‌های این جوانان عده‌ای از آن‌ها صبح امروز ۲۷ خرداد ماه با قرار وثیقه‌ی ده میلیون تومانی آزاد شدند.امیر ناظری، فعال دانش‌جویی دانش‌گاه نبی اکرم تبریز نیز در بین آزاد شدگان است.این در حالی است که آرش محمدی فعال دانش‌جویی که پیش‌تر نیز بازداشت و محکوم شده بود هنوز در بازداشت به سر می‌برد. ماموران نیروی انتظامی پس از بازداشت وی با مراجعه به منزل پدری وی اقدام به تخریب و شکستن وسایل منزل کرده و تمامی کتب موجود در خانه را با خود برده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از ضرب و جرح و شکنجه‌ی جسمی شدید آرش محمدی است. وی هم‌اکنون در اداره‌ی اطلاعات نیروی انتظامی تبریز در بازداشت به سر می‌برد.هم‌چنین، بنا بر آخرین اخبار رسیده این فعال دانش‌جویی از ظهر امروز ۲۷ خرداد ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.گفتنی است، آرش محمدی پیش‌تر نیز در ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۰ به هم‌راه برادرش دستگیر و پس از ۶۶ روز بازداشت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم، بازداشت و در نهایت با آزادی مشروط در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۱ از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

رونوشت به:احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران و عفو بین‌الملل

تهیه و تنظیم: نقی محمودی، وکیل دادگستری

زندانیان