نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

احمد شهید: حملات مقام‌های ایران روی کار من تاثیری ندارد

28-اکتبر-2014

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران، گفته است که حملات مقام‌های جمهوری اسلامی به وی، تاثیری روی کارش نخواهد داشت و او را «مشوش» نمی‌کند.

به گزارش رادیو فردا، احمد شهید روز دوشنبه پنجم آبان گفت که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، «عاشق ایجاد ممنوعیت» برای اوست اما حملات وی به خود را در کارش بی‌تاثیر دانست.

آقای شهید این سخنان را یک روز پیش از تقدیم گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد بیان کرده است.

او همچنین افزود از ژوئن ۲۰۱۱ که به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران تعیین شده، تاکنون هر سال از ورود به ایران منع شده است.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در ماه‌های اخیر حملات متعددی را به احمد شهید داشته است.

لاریجانی، آخرین بار، یکشنبه شب، چهارم آبان،‌ در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون دولتی ایران گفت که آقای شهید «به شدت طرفدار تروریسم است در صورتی که باید با حقوق بشر همراه باشد و با تروریسم مخالفت کند».

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره دلایل راه ندادن احمد شهید به ایران نیز گفت: «ما موضع منفی به گزارشگر ویژه یک کشور نداریم اما معتقدیم که انتصاب این گزارشگر دلیل می‌خواهد. او ادعا دارد که همه مسائل در ایران فاجعه آمیز است و این اتهام زنی است».

احمد شهید در گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نوشته، جمهوری اسلامی را ناقض حقوق اقلیت‌های جنسی، قومی، دینی و مذهبی و نیز روزنامه‌نگاران و فعالان منتقد و مخالف متهم کرده است.

او همچنین از افزایش شمار اعدام‌ها در ایران به شدت انتقاد کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران روز دوشنبه یک بار دیگر از اعدام ریحانه جباری، متهم به قتل یک کارمند پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، انتقاد کرد.

آقای شهید گفت که از اعدام خانم جباری «شوکه» شده است.

او افزود که موضوع حکم اعدام این زن را بارها با مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کرده بود اما «پاسخ قانع‌کننده‌ای به ویژه درباره عادلانه بودن دادگاه» دریافت نکرد.

این در حالی است که محمدجواد لاریجانی مجددا از قانون قصاص دفاع کرده و گفته است که احمد شهید «نمی‌تواند در این‌باره حکم صادر کند و استنادات او غیر حرفه‌ای است».

برچسب ها:

زندانیان