نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

از تلاش برای آزادی معلولان زندانی تا انتقاد به بهزیستی

6-آوریل-2016

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس: رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان اظهار کرد که متاسفانه در سال گذشته با توجه به انقباضی بودن بودجه سازمان بهزیستی به هیچ وجه شاهد تغییر در وضعیت زندگی معلولان نبودیم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی همت محمودنژاد درخصوص وضعیت معلولان در سال گذشته، گفت: “در سال گذشته شاهد ارائه هیچ گونه خدمات جدیدی به معلولان نبودیم و همچنین مشکلات و موانع زیادی فراروی معلولان دیدیم”.

وی ادامه داد: “برای مثال حدود دو سال است که بیمه مکمل معلولان لغو و از دسترس آنها خارج شده است اما متاسفانه شاهد پیگیری سازمان بهزیستی برای برقراری مجدد این بیمه نیستیم”.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان در ادامه مهم ترین سرفصل کاری بهزیستی و سایر انجمن‌های فعال در حوزه معلولان را در سال ۹۵ ، پیگیری “لایحه حمایت از حقوق معلولان” دانست و گفت: “در حال حاضر مجلس شورای اسلامی آن را تایید و به شورای نگهبان ارسال کرده که امیدواریم با نظر مثبت شورای نگهبان مواجه شود”.

محمودنژاد همچنین در ادامه پیگیری ارائه گزارش به کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان که بیش از ۵ سال از تصویب آن در کشور می گذرد را از مهمترین سرفصل‌هایی دانست که انجمن حمایت از حقوق معلولان در سال ۹۵ در راس اقدامات خود قرار خواهد داد.

وی در ادامه در خصوص مهم ترین اقدامات انجمن حمایت از حقوق معلولان در سال جاری عنوان کرد: “در سال ۹۵ پیگیر وضعیت ۴۹۵ نفر از معلولین حاضر در زندانهای سراسر کشور خواهیم بود و سعی داریم با انجام خدمات مددکاری مقدمات رهایی آنان از زندان را فراهم کنیم”.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان تصریح کرد: “درحال حاضر به سازمان بهزیستی نیز اعلام کرده و از آنها خواسته‌ایم تفاهم نامه‌ای با قوه قضاییه و سازمان زندانها منعقد کنند تا از آنها بخواهند، آن دسته از معلولان حاضر در زندان‌ها که نیازمند دریافت خدمات مددکاری هستند را شناسایی و معرفی کنند تا بتوان با برگزاری مراسم گلریزان و… بدهکاری آنان را پرداخت و مقدمات آزادی آنان از زندان را فراهم کرد”.

محمود نژاد در ادامه ضمن بیان آنکه معلولی را می‌شناسم که برای تنها ۳.۵ میلیون تومان بدهی بیش از ۴ سال در زندان بوده است و در نهایت با حمایت انجمن حمایت از حقوق معلولان از زندان آزاد شد اظهار کرد: “در سال ۹۵ پیگیر وضعیت سایر زندانیان معلول خواهیم بود”.

وی همچنین عنوان کرد: “انجمن حمایت از حقوق معلولان همچنین پیگیر تشکیل “بانک اطلاعاتی کارگران معلول” در سراسر کشور نیز خواهد بود و علاوه برآن نیز امیدواریم بتوانیم تعداد کارمندان معلول مستخدم در دولت را در سال ۹۵ نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهیم”.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان در پایان مهم ترین نقطه ضعف بهزیستی را در “کمیت” ارائه خدمات این سازمان دانست و گفت: “هرچند کیفیت خدمات ارائه شده توسط بهزیستی با آرمان‌ها و ایده آل‌ها تفاوت دارد اما مورد تایید هستند، این درحالیست که به لحاظ میزان کمیت و گستردگی خدمات، به این سازمان انتقاداتی وارد است”.

زندانیان