نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دستگیری ۳۵۰ هزار نفر از خرده‌فروشان و معتادان متجاهر در سال نود و چهار

5-آوریل-2016

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس: قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت که در سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر از خرده فروشان و معتادان متجاهر دستگیر و سامان‌دهی شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا جزینی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: “در ابتدای هر سال جلساتی با وزیر کشور داشتیم که مروری بر برنامه‌های سال گذشته می‌شود”.

وی افزود: “امسال با توجه به ابلاغیه رهبر ایران در برنامه ششم باید ۲۵ درصد کاهش بروز و شیوع اعتیاد را داشته باشیم که در این زمنیه باید امر پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، مقابله، حمایت و صیانت اجتماعی استمرار پیدا کند”.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: “در سال ۹۴ دستگاه‌های مقابله‌کننده حدود ۶۱۷ تن مواد مخدر کشف کردند که حدود ۱۲ درصد افزایش کشفیات را به همراه داشت”.

جزینی در ادامه تصریح کرد: “همچنین در سال گذشته ۱۸۳۰ کیلو شیشه کشف و ۲۲۰ کارگاه و آشپزخانه ساخت شیشه نیز منهدم شد که یکی از موضوعاتی است که با قوت بیشتری پیگیری خواهد شد”.

وی افزود: “اساسا موضوع درمان با توجه به این‌که ۷۵۰ هزار نفر تحت پوشش مراکز درمانی ما قرار دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نظارت بر عملکرد این مراکز امسال با برنامه‌ریزی خاصی دنبال خواهد شد”.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: “در حوزه پیشگیری نیز امیدواریم بتوانیم برنامه‌های خوبی را دنبال کنیم به ویژه در حوزه آموزش و پرورش طبق برنامه‌ای که سال گذشته به صورت پایلوت اجرایی شد برنامه آموزش چهره به چهره بین مدیران، مربیان، دانش‌آموزان و والدین امسال نیز انجام می‌شود”.

جزینی تصریح کرد: “در سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر از خرده‌فروشان و معتادان متجاهر دستگیر و سامان‌دهی شدند و همچنین توانستیم ۲۰ هزار نفر معتاد متجاهر را در مراکز درمانی سامان‌دهی کنیم”.

وی افزود: “طبق برنامه‌ویژه‌ای در تهران قرار شد با همکاری شهرداری ۴۴ مرکز درمان و حمایت اجتماعی برپا شود که با ظرفیت ۶ هزار و ۴۰۰ نفر امکان سامان‌دهی معتادان را داشته باشد که این کار در سال ۹۴ آغاز شد و اکنون ۵۰۰ نفر به مراکز بهاران تحت نظارت شهرداری انتقال پیدا کردند”.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: “در مجموع ۶ هزار نفر در تهران اعم از مرد و زن جمع‌آوری کردیم که حدود ۵ هزار نفر از آن‌ها غربالگری شده و به مراکز خصوصی و دولتی برای نگهداری ارجاع داده شده‌اند”.

جزینی تصریح کرد: “این مسئله در مراکز استان‌ها و کلانشهر‌ها نیز به مرحله اجرا درآمده و با همکاری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در حال انجام است”.

وی افزود: “مقرر شد که افراد را برای سامان‌دهی جمع‌آوری کنیم و در مراکز درمانی به مدت یک ماه درمان و سم‌زدایی شوند و بعد از آن به مرکز بهاران شهرداری‌ها انتقال یابند و چون این مراکز هنوز کامل آماده و تخلیه نشده‌اند ۱۵ روز آینده آماده ارائه خدمات به معتادان خواهند بود”.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: “مسئله کمپ شفق به طور کل منتفی شد و این کمپ را بازسازی کردیم و حدود ۴۰۰ نفر زن معتاد در آن نگهداری می‌شوند و چندین بازدید سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک توسط نمایندگان بهزیستی، دادستانی کشور و کمیته نظارت استان صورت گرفت که هیچ مشکلی گزارش نشد”.

زندانیان