نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رئیس قوه قضاییه : گزارشگر ویژه حقوق بشر را به ایران راه نمی دهیم

23-ژوئن-2011

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس: تنها چند هفته پس از آنکه شورای حقوق بشر سازمان ملل احمدشهید مالدیوی را به سمت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برگزید صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران گفت که سیاست این قوه آن نیست که گزارشگر ویژه بپذیرد.

 

رئیس قوه قضاییه گفت: «ما سیاست‌مان پذیرش گزارشگر نیست و معتقدیم خودمان جزو اولین کشورهایی هستیم که ادعای رعایت حقوق بشر را داریم.» تا کنون بسیاری از نمایندگان مجلس و دیگر شخصیت های سیاسی نزدیک به دولت به مذمت و نکوهش اختصاص یک گزارشگر ویژه برای ایران در سازمان ملل پرداخته بودند اما قوه قضاییه تا این زمان در برابر آن سکوت کرده بود. به این ترتیب احتمال حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران بسیار کاهش وتا حدی غیرمحتمل به نظر می رسد.

 

پیش از این انتظار می رود سکوت قوه قضاییه و دستگاه وزارت خارجه ایران دال بر ارزیابی شرایط و فراهم کردن شرایط و زمینه های حضور گزارشگر ویژه در ایران باشد که البته در مجلس از همان ابتدایی که در ماه مارس قطعنامه ای علیه ایران تصویب شد و به موجب آن قرار شد که گزارشگر ویژه ای برای ایران تعیین شود مخالفت هایی با انجام شده بود.

 

لاریجانی در سخنان تلویزیونی خود که خبرگزاری های دولتی آن را منعکس کرده اند با حمله به کشورهای غربی گفته است که ایران خود مدعی موضوع حقوق بشر. صادق لاریجانی گفت:‌ «در بحث حقوق بشر، حتما تعامل هایی با سازمان ملل خواهیم داشت لیکن در چارچوب های منطقی نه به عنوان ابزاری علیه کشورمان.» او بار دیگر همچون برادر خود جوادلاریجانی که ریاست ستادحقوق بشر قوه قضاییه را به عهده دارد به انتقاد از آمریکا پرداخت و گفت : « خود آمریکا که به عراق و افغانستان حمله کرد و بسیاری از افراد را به خاک و خون کشید، ادعای حقوق بشر دارد درحالی که ما هنوز زندان های گوانتانامو و ابوغریب را فراموش نکرده ایم.» او با تکیه بر فرهنگی بودن موضوع حقوق بشر در جهان گفت: « هیچ دلیلی ندارد مبانی ای که از یک فرهنگ خاصی برخاسته همه به صورت یک چارچوب کلی پذیرفته شود… ما خودمان به برکت اسلام، از ۱۴۰۰ سال پیش از مدعیان حقوق بشر هستیم و در فضایی که دختران را زنده به گور می کردند، در آن فضا اسلام آمد و گفت همه با هم برابر و برادرند.»

 

اگر چه هنوز مقامات وزارت خارجه و قوه قضاییه ایران جواب رسمی به حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نداده اند اما با توجه به اظهارات صادق لاریجانی این حضور بسیار غیرمحتمل به نظر می رسد. ایران از سال ۲۰۰۵ از حضور گزارشگران ویژه حقوق بشر در ایران سرباززده است.

زندانیان