نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سیامک پورزند روزنامه نگارباسابقه ایرانی بعد از سالها ممنوع الخروجی و دربستر بیماری درگذشت

29-آوریل-2011

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس : سیامک پورزند یکی از روزنامه نگاران پرسابقه و از زندانیان عقیدتی سابق در سن هشتادسالگی و درحالی که به دلیل ممنوع الخروج بودن سالها از دیدن فرزندان و همسرش به دور بود در گذشت.

 

دکترمهرانگیزکار همسر اقای پورزنداست که از نویسندگان و وکلای برجسته ایرانی به شمار می رود که تالیفات متعددی در زمینه های حقوقی و مسائل حوزه زنان دارد. هم خانم کارو هم همسر وی مرحوم پورزند به دلیل فعالیت های حرفه ای خود در ایران سالها در زندان به سر بردند. مقامات قضایی و امنیتی ایران در حالی این روزنامه نگارسالخورده را از سفر به خارج از کشور محروم کرده بودند که وی سالهای اخر عمر خود را در بستر بیماری گذراند و خانواده وی نیز به دلیل خطرات امنیتی که حضور آنها می توانست در ایران داشته باشند از سفر به کشور محروم بودند.

 

پس از برگزاری کنفرانس برلین در سال ۱۳۷۹ و دستگیری هایی که به دنبال ان رخ داد سیامک پورزند دستگیر و پس از ماهها شرایط طاقت فرسا در زندان به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

 

سابقه روزنامه نگاری آقای پورزند به سال ۱۳۳۱ و روزنامه باخترامروز برمی گردد که مدیریت آن به عهده حسین فاطمه وزیر امور خارجه وقت بود. او پس از انقلاب ابتدا تا مدتها از فعالیت مطبوعاتی به دور بود اما در سالهای دهه هفتاد به فعالیت های مطبوعاتی بازگشت. وی پسرخاله احمدشاملو شاعربلندآوازه کشوربود.

 

مسوولین قضایی هیچگاه در مورد دلایل ممنوع الخروج کردن این روزنامه نگار توضیحی ندادند. آنها همچنین برای اینکه خانواده وی بتواند به ایران سفر کند نیز تضمینی ارائه نکردند. هم اکنون بسیاری از فعالان سیاسی، مطبوعاتی و اجتماعی ایران با حکم ممنوع الخروجی مواجه هستند.

برچسب ها:

زندانیان