نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران تمدید شد

24-مارس-2017

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس: شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه با رای مثبت به قطعنامه پیشنهادی سوئد، آمریکا، مقدونیه و مولداوی، ماموریت عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، را تمدید کرد.

به گزارش رادیو فردا، پیش‌نویس این قطعنامه روز جمعه با ۲۲ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به تصویب رسید و در جلسه رای‌گیری، نماینده جمهوری اسلامی آن را «سیاسی و جانبدارانه» خواند.

نماینده آلمان به نمایندگی از اتحادیه اروپا از ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران حمایت کرد و نماینده بریتانیا نیز با اشاره به نقض حقوق بشر در ایران از لزوم وجود یک گزارشگر ویژه سخن گفت.

نمایندگان ونزوئلا، کوبا و عراق نیز در جلسه رای‌گیری علیه این قطعنامه سخن گفتند.

نماینده برزیل نیز اگرچه به موارد نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرد، اما اعلام کرد که با توجه به امضای منشور حقوق شهروندی توسط حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، و همچنین برخی تلاش‌ها برای ایجاد تغییر در احکام اعدام، به این قطعنامه رای ممتنع می‌دهد.

پیش از نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ۴۱ سازمان حقوق بشری در بیانیه مشترکی خواستار تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران شده بودند.

در مقابل کاظم غریب‌آبادی، معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، روز دوشنبه، ۲۳ اسفند ۹۵، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را «حاصل اقدام سیاسی و گزینشی شورای حقوق بشر» خوانده و خواهان پایان بخشیدن به ماموریت وی شد.

خانم عاصمه جهانگیر سال گذشته جانشین احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، شد.

وی در نخستین گزارش خود تصریح کرد که بهبودی در کارنامه حقوق بشر ایران حاصل نشده است و محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد.

مقامات جمهوری اسلامی این گزارش را «سیاسی و غیرمنصفانه» و «مبتنی بر مجموعه‌ای از اطلاعات نادرست و پیش‌داوری‌های ناصواب» خوانده و آن را محکوم کردند.

برچسب ها:

زندانیان