نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مدافعان حقوق بشر به رئیس‌جمهور فرانسه: حقوق بشر در ایران را نادیده نگیرید

27-ژانویه-2016

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس: در نامه‌ سرگشاده‌ای که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سه سازمان ایرانی و فرانسوی عضو این فدراسیون به رئیس جمهور فرانسه نوشته‌اند از او خواسته‌اند تا در سفر حسن روحانی به پاریس، حقوق بشر را به نفع روابط اقتصادی نزدیک‌تر بین فرانسه و ایران نادیده نگیرد.

به گزارش رادیو زمانه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پس از دیدار دو روزه از ایتالیا قرار است فردا چهارشنبه ۲۷ ژانویه / ۷ بهمن به پاریس سفر کند. به همین مناسبت فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران، کانون مدافعان حقوق بشر و «جامعه‌ حقوق بشر» فرانسه (LDH)، سازمان‌های عضو این فدراسیون در فرانسه و ایران، نامه سرگشاده‌ای خطاب به فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نوشته‌اند و در آن از وضعیت ناگوار حقوق بشر در ایران نمونه‌هایی آورده‌اند.

این سازمان‌های مدافع حقوق بشر در نامه خود نوشته‌اند موارد نقض حقوق بشر از زمان آغاز دوره‌ ریاست جمهوری حسن روحانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و نباید آن‌ها را به نام روابط تجاری نادیده گرفت.

آن‌ها دیدار روحانی از پاریس را «فرصتی عالی برای فشار به ایران برای رعایت حقوق بشر» دانسته و موارد مختلف نقض حقوق بشر در ایران را برشمرده‌اند، از جمله آزادی بیان، آزادی اطلاعات، آزادی اعتقاد به دین، حقوق زنان، حق زندگی و حق انتخابات آزاد و منصفانه.

اعدام «حدود ۱۰۰۰ تن در سال ۲۰۱۵» که به‌گفته این سازمان‌ها بیشترین تعداد پس از سال ۱۹۸۹ است؛ زندانی بودن «حدود ۱۰۰۰ تن فقط به دلایل سیاسی»؛ تحت آزار قرار دادن اقلیت‌های قومی و دینی؛ صدور حکم‌های غیرانسانی مانند قطع عضو، درآوردن چشم، آزمایش اجباری بکارت، شلاق و غیره، از جمله مواردی است که در این نامه با آن‌ها اشاره شده است.

این سازمان‌های مدافع حقوق بشر به‌ویژه به انتخابات پیش رو در ایران اشاره کرده و گفته‌اند دیدار روحانی از فرانسه می‌تواند «فرصتی برای رئیس جمهوری فرانسه فراهم کند تا خواهان تضمین آزادی انتخابات پارلمانی در ماه فوریه ۲۰۱۶ (اسفند ۱۳۹۴) در ایران شود و بر اهمیت انتخابات آزاد و شفاف و سازگار با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران عضو متعهد آن است، تأکید کند.»

آن‌ها همچنین مسئولیت شرکت‌های فرانسوی و خارجی را که قصد فعالیت‌های مشترک اقتصادی با ایران دارند، به حقوق بشر و پرهیز از مشارکت در ارتکاب نقض حقوق بشر یادآوری کردند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر سازمان‌ غیردولتی حقوق بشری است که ۱۷۸ سازمان را در حدود ۱۲۰ کشور متحد کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ تازه‌ای از رهبران کشورهای مختلف جهان خواسته است تا با توجه به ورود دوباره ایران به عرصه دیپلماسی و روابط بین‌الملل، از این فرصت استفاده کنند و به موارد مختلف اعدام نوجوانان در این کشور اعتراض کنند.

در گزارش عفو بین‌الملل لاپوشانی و ریاکاری مقام‌های ایرانی و آخرین تلاش‌هایشان در منحرف کردن افکار عمومی از اعدام نوجوانان، و از خشونت‌های اعمال شده علیه کودکان و بی‌توجهی دولت جمهوری اسلامی به حقوق کودک به شدت انتقاد شده است.

زندانیان