نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

معابری که معلولان را خانه‌نشین می‌کند

9-می-2016

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس: مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت که معابر غیر استاندارد تردد معلولان و جانبازان در سطح شهر را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، داریوش بیات‌نژاد اظهار کرد: “معلولان نیز همانند افراد عادی حق حضور در جامعه را دارند و نباید به خاطر محدودیت‌های جسمی خانه‌نشین شوند”.

وی با اشاره به برخی مشکلات معلولان ادامه داد: “مشکل عمده معلولان برای حضور در سطح شهر نامناسب بودن معابر و خیابان‌هاست”.

مدیرکل بهزیستی استان البرز خاطرنشان کرد: “معابر و خیابان‌های اغلب شهرها به گونه‌ای طراحی شده که تردد معلولان و جانبازان را با مشکل مواجه می‌کند”.

بیات‌نژاد توضیح داد: “بدون شک فرد معلول نمی‌تواند هر روز و برای هر کار کوچکی از یکی از اعضای خانواده‌اش بخواهد که برای خروج از منزل او را همراهی کنند”.

وی خاطرنشان کرد: “علاوه‌بر این نباید انتظار داشت که معلولان برای انجام امور بیرون از منزل از تاکسی تلفنی استفاده کنند، چون ممکن است برخی توان مالی پرداخت هزینه زیاد آژانس را نداشته باشند”.

مدیرکل بهزیستی استان البرز افزود: “برای بهبود شرایط فعلی دستگاه‌ها و ادارات استان باید بخشی از بودجه خود را برای اصلاح و مناسب‌سازی معابر شهری هزینه کنند”.

بیات‌نژاد یادآور شد: “بجز موضوع نامناسب بودن معابر شهری، دسترسی معلولان به ادارات و دستگاه‌های استان نیز با مشکلات بسیاری همراه است”.

وی افزود: “معلولان برای ورود به اغلب ادارات استان باید از نفر دومی کمک بگیرند که این امکان همیشه فراهم نیست”.

مدیرکل بهزیستی استان البرز خاطرنشان کرد: “براساس قانون، ادارات باید ظرف سه سال دسترسی‌های خود را برای جانبازان و معلولان مناسب‌سازی کنند که متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است”.

بیات‌نژاد یادآور شد: “بهبود شرایط فعلی به تنهایی از عهده اداره‌کل بهزیستی برنمی‌آید و در این خصوص سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به ویژه شهرداری باید جدیت بیشتری به خرج دهند”.

زندانیان