نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کنفرانس خبر احمدشهید: مقامات ایرانی سه هفته گزارش را دراختیارداشتند اما هیچ نظری ندادند؛ به گزارشم مطمین هستم

20-اکتبر-2011

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس: کنفرانس خبر احمد شهید: به محتویات گزارش اطمینان کامل دارم؛ پرونده کشته شدگان را پیگیری خواهم کرد.

 

احمدشهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر ایران امروز در محل سازمان ملل حاضر شد و به سوالات خبرنگاران یک روز پس از آنکه گزارش خود را به صورت رسمی در کمیته سوم مجمع عمومی ارائه کرد، پاسخ داد.

 

او در این جلسه گفت که از گزارش خود اطمینان خاطر دارد و همچنان منتظر است که مقامات ایرانی با وی برای ورود به کشورهمکاری کنند. آقای شهید گفت که همکاری با دستور کار او شامل دیدار وی از ایران و ملاقات با افرادی که در کار او دخیل هستند همراه شود. او همچنین گفت که از علاقه نمایندگان پارلمان به گزارش آگاه است و از آن استقبال می کند و گفت از طریق کانال های مناسب مایل است این گزارش به پارلمان ایران فرستاده شود.

 

او گفت در حالی که نگاه می کند به همکاری از سوی دولت ایران اما فقدان چنین همکاری مانع از جلوبردن کارش نخواهد شد. او گفت از ایرانیان و سازمان های غیردولتی موثق استفاده خواهد کرد برای ادامه گزارش خودش.

 

گزارشگر ویژه گفت در پاسخ به این سوال که چرا نام افرادی که بعد از انتخابات کشته شده اند در گزارش نیامده وآیا گزارشگر قصد دارد که در گزارش بعدی جامع خود این موضوع را مطرح کند گفت که گزارش یک گزارش مقطعی بوده و وقت کمی برای تنظیم آن داشته و به صورت کلی مساله زمان بوده است. او گفت که در گزارش کلی این مساله مطرح شد اگر چه مطمین نیست که اسامی زیادی را مطرح کند اما موضوع آنجا است و بیشتر روی این موضوع توجه خواهد کرد. او همچنین گفت که نامه برخی از خانواده هایی که فرزندانشان را در جریان بعد از انتخابات از دست داده اند دریافت کرده و آنها را خوانده است. او گفت از زمانی که از اول اگوست به دفتر آمده است با یک سری درخواست های فوری مواجه بوده است که خیلی فوری بوده اند که توجه فوری نیازداشته است. اما در مورد پرونده های دیگر استراتژی همکاری با ایران برای دریافت اطلاعات مطرح بوده است. اما همه اینها مورد توجه قرارگرفته است ولی او روی همه پرونده های که برای او مطرح شده کار خواهد کرد.

 

او در پاسخ به سوالی که در مورد چگونگی نوشتن این گزارش در مدت کوتاه مطرح شده بود و اینکه چگونه بدون رفتن به ایران این گزارش را نوشته است و اینکه آیا این گزارش تحت نفوذ کشورهای غربی بوده است گفت درست است که به ایران سفر نکرده و آن احساسی را اگر وقتی به ایران می رفت می توانست داشته باشد اما در این عصر با تحولات عصر ارتباطات تن ها اطلاعات در مورد ایران در دسترس است. او گفت که بسیار اطلاعات توسط خود منابع دولتی منتشر می شود بسیاری از اطلاعات هم توسط ایرانی های داخل و خارج کشور و سازمان های بین المللی موثق. خیلی از آنها ارتباط نزدیک با داخل کشور دارند و امکان داشته اند که از طریق تلفن و فاکس با او تماس برقرارکنند: «‌من قادر بوده ام که اطلاعات زیادی را از طریق منابع مختلف از افراد یا سازمان های دیگری که اطلاعات موثق تهیه می کنند و این اطلاعات را در اختیار دولت ایران قرارداده ام که به این ادعاها پاسخ بدهد و اگر بی دقتی در آن است آن ها مطرح می کند و اگر تفسیر متفاوتی است اشاره می کنند اما در این پرونده در سه هفته زمانی که گزارش را برای آنها فرستادم هیچ جوابی ندادند.» او گفت مطمین است اطلاعاتی که در گزارشش آمده قابل استناد است و می تواند مفید باشد برای فهمیدن مساله در مورد ایران.

برچسب ها:

زندانیان