نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آزادی دو فعال مدنی در سقز و ماکو

1-آگوست-2017

گروه خبری: زنان - زندانیان -

سایت نفس در قفس: فاطمه الماسی از فعالان مدنی در سقز پس از ۵ روز بازداشت با تودیع وثیقه آزاد شد. همزمان ابوبکر مولانیا که در شهرستان ماکو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود بعد از حدود دو ماه بازجویی آزاد شد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، یکی از فعالان مدنی در سقز پس از ۵ روز بازداشت با تودیع وثیقه آزاد شد.

فاطمه الماسی، پس از پنج روز بازداشت از سوی نیروهای امنیتی در شهرستان سقز با تودیع وثیقه‌ی ٢۵٠ میلیون تومانی آزاد شد.

فاطمه الماسی در اوایل مردادماه سال ۱۳۹۶ بعد از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به محل نامعلومی انتقال یافته بود.

وی که فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش می‌باشد و تاکنون در چندین تجمع صنفی معلمان هم شرکت داشته است، یک ماه قبل نیز در روز یکشنبه ۸ تیرماه به اداره اطلاعات سقز احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان گزارش داد همزمان با خانم الماسی یک شهروند دیگر در شهرستان ماکو بعد از تحمل حدود دو ماه بازجویی تحت شکنجه آزاد شد.

روز ۸ مردادماه ۱۳۹۶ خورشیدی، «ابوبکر مولانیا» از اهالی شهرستان سردشت پس از نزدیک به دو ماه و نیم بی‌خبری از بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه ماکو آزاد شد.

طبق گزارش منابع مطلع نزدیک به خانواده‌ی ابوبکر مولانیا، او در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ هنگامی که جهت دیدار با خانواده‌ی همسرش راهی شهرستان ماکو شده بود، توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در این شهر بدون ارائه‌ دلیل و یا برگه‌ی قضایی بازداشت شد و به بازداشتگاهی امنیتی، منتقل و تا روز ۸ مردادماه، تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت.

آثار شکنجه بر بدن ابوبکر مولانیا پس از آزادی

اتهام وی «همکاری با احزاب‌ کرد خارج از کشور» عنوان شده. حفاظت اطلاعات سپاه مدعی شده است که وی چندین بار جهت این کار به ترکیه سفر کرده است.

ابوبکر مولانیا پیش از این نیز در شهریور ۱۳۹۵ توسط اداره‌ی اطلاعات شهرستان خوی بازداشت شده بود که بعد از بیش از دو هفته بازجویی آزاد گردید.

مطابق این گزارش، این زندانی در مراحل بازجویی، تحت شکنجه قرار گرفته است.

زندانیان