نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتقاد سازمان عفو بین‌الملل از بازداشت دوباره گلرخ ابراهیمی ایرایی

25-ژانویه-2017

گروه خبری: زنان - زندانیان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، ششم بهمن، در بیانیه‌ای با انتقاد از بازداشت گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال حقوق بشر و نویسنده، گفت که بازداشت مجددش به دست سپاه پاسداران مانع از اعاده دادرسی برای خانم ابراهیمی خواهد شد.

پیشتر برخی گزارش ها حاکی از آن بود که گلرخ ابراهیمی، همسر آرش صادقی، و سعید اقبالی از دوستان آنان روز یک‌شنبه، سوم بهمن، بازداشت شده‌اند.

خانم ابراهیمی ایرایی و آقای اقبالی عازم بیمارستانی بودند که آرش صادقی در آن بستری بود، اما به دست ماموران «سپاه ثارالله» بازداشت شدند.

آرش صادقی صبح روز یک‌شنبه برای انجام آزمایش به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده بود.

به نوشته بیانیه عفو بین‌الملل، گلرخ ابراهیمی ایرایی به زندان اوین انتقال یافته است.

پیشتر ‌منابع خبری اعلام کرده بودند که خانم ابراهیمی به زندان اوین منتقل شده و در تماسی که با مادرش داشته، خواسته است وسایلش را به زندان تحویل دهند.

بر اساس این گزارش‌ها، سعید اقبالی «به مکان نامعلومی» منتقل شد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی پیشتر برای نوشتن داستان منتشرنشده‌ای دربارهٔ سنگسار در ایران، به «توهین به مقدسات» متهم و به شش سال زندان محکوم شده بود.

خانم ابراهیمی ایرایی در روز سوم آبان‌ماه در منزل به دست ماموران بازداشت شده بود.

این در حالی بود که هیچ احضاریه کتبی به‌ دست گلرخ ابراهیمی نرسیده و وی تنها تماسی تلفنی از مرکز اجرای احکام دریافت کرده بود، مبنی بر اینکه خود را برای شروع حبس شش ساله به زندان اوین معرفی کند.

بازداشت وی، اعتصاب غذای آرش صادقی، همسرش، برای بیش از ۷۰ روز را به دنبال داشت که خواستار آزادی او بود. سرانجام خانم ابراهیمی ایرایی روز ۱۴ دی به مرخصی آمد و گفته شد که پرونده اش مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

همان زمان، خانم ابراهیمی به رادیوفردا گفت که پس از سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.

بر اساس گزارش ها، آرش صادقی پس از آزادی موقت همسرش به اعتصاب غذای خود پایان داد. با این همه، او به دلیل مشکلات تنفسی و گوارشی، طی روزهای گذشته بارها به بهداری زندان اوین منتقل شد.

در این میان، فیلیپ لوتر، مدیر عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا، از بازداشت دوباره گلرخ ابراهیمی ایرایی انتقاد کرد و گفت که رفتار سپاه پاسداران با او و همسرش نشاندهنده رفتار ناعادلانه و خودسرانه با آنان است.

وی خواستار پایان برخوردها با «فعالیت‌های مسالمت‌جویانه حقوق بشری» گلرخ ابراهیمی ایرایی و آرش صادقی شد.

این مقام عفو بین الملل همچنین بر لزوم آزادی سریع و بی قید و شرط این زوج تاکید کرد.

زندانیان