نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انجمن زنان مریوان: خودکشی فریناز خسروانی مصداق بارز خشونت و نابرابری علیه زنان در ایران است

7-می-2015

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: پس از انتشار خبر مرگ مشکوک یک دختر جوان اهل مهاباد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، انجمن زنان مریوان با صدور بیانیه‌ای خواستار محاکمه بانیان این حادثه شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در این بیانیه آمده است: در جامعه‌ای که مبنی بر مناسبات نابرابر و بی‌عدالتی علیه زنان روز به روز بیشتر و ملموس‌تر می‌شود و در دنیای نابرابر اعم از جنسی، ملی، طبقه‌ای و … نه تنها خشونت‌ها افزایش و شدت می‌یابند بلکه تمامی سطوح جامعه را دربر گرفته و فجایعی تاریخی از نوع به قتل رساندن زنان، خودکشی زنان و استثمار انسان توسط انسان را می‌آفریند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: خشونت علیه زنان که برخواسته از جامعه‌ای مردسالار و نابرابر می‌باشد، تاریخی به درازای بشریت داشته و تا به امروز این خشونت اقتدارطلب زنان را با احکامی غیرانسانی و با شیوه‌های ددمنشانه مورد تجاوز، قتل و کشتار قرار داده و آنها را از حقوق ابتدایی خویش که زیستن مانند انسان و عاری از هرگونه ستم است منع کرده.

انجمن زنان مریوان در این بیانیه، نبود امنیت چه در خانه و چه در بیرون از خانه را عامل مرگ اکثر زنان اعلام کرده است.

نسخه‌ای از این بیانیه که در اختیار آژانس خبررسانی کُردپا قرار گرفته، عینا درپی می‌آید:

بیانیه انجمن زنان مریوان در ارتباط با خودکشی فریناز خسروانی
در جامعه‌ای که مبنی بر مناسبات نابرابر و بی‌عدالتی علیه زنان روز به روز بیشتر و ملموس‌تر می‌شود و در دنیای نابرابر اعم از جنسی، ملی، طبقه‌ای و … نه تنها خشونت‌ها افزایش و شدت می‌یابند بلکه تمامی سطوح جامعه را دربر گرفته و فجایعی تاریخی از نوع به قتل رساندن زنان، خودکشی زنان و استثمار انسان توسط انسان را می‌آفریند.

خشونت علیه زنان که برخواسته از جامعه‌ای مردسالار و نابرابر می‌باشد، تاریخی به درازای بشریت داشته و تا به امروز این خشونت اقتدارطلب زنان را با احکامی غیرانسانی و با شیوه‌های ددمنشانه مورد تجاوز، قتل و کشتار قرار داده و آنها را از حقوق ابتدایی خویش که زیستن مانند انسان و عاری از هرگونه ستم است منع کرده. در چنین نگاهی با چنین شاخص‌هایی مانند تجاوز، قتل، خودکشی، دست درازی، زنجیر کردن به وسیله ارزش‌های سنتی و توخالی، به بردگی کشیدن، ناموس خطاب کردن و نگرش نابرابر نسبت به زنان و عاری از اصول انسانی، جلوه‌ها و اشکال گوناگون ستم جنسی در کامل‌ترین شکل خود نمود پیدا کرده و زمینه ستبر و ابزار مورد تجاوز قرار دادن، کشتن و خودسوزی بی‌شمار آنها را فراهم می‌کند. درسال گذشته مرگ سحر چوینی و شیدا حاتمی و اعدام ریحانه جباری و اسید پاشی بر زنان در اصفهان و… و امروز نیز خودکشی فریناز خسروانی مصداق بارز خشونت و نابرابری علیه زنان در ایران می‌باشد.

نبود امنیت چه در خانه و چه در بیرون از خانه برای زنان، از جمله مواردی می‌باشد که مرگ زنان زیادی را به دنبال داشت، این در حالیست که نه تنها ارگان‌ها و نهادهای مسئول در خصوص مسائل زنان هیچ اقدامی برای این فجایع و راه‌حل آن نکرده، بلکه روز به روز شاهد چنین مواردی از خشونت علیه زنان در ایران و علی‌الخصوص در کوردستان می‌باشیم. در همین راستا ما فعالین زنان شهرستان مریوان ضمن محکوم کردن مرگ فریناز خسروانی و دیگر زنان به هر دلیلی، ضمن درخواست همدلی از تمامی فعالین، انجمن‌ها و مسئولین خواستار پیگیری هر چه سریعتر خواسته‌های زیر از مسئولین مربوطه می‌باشیم:

١- رسیدگی سریع به پرونده فریناز خسروانی و محکوم نمودن عاملین ومسببین مرگ وی

٢- ایجاد امنیت همه جانبه برای زنان چه در خانه و اجتماع 

٣- ایجاد خانه‌های امن برای زنان نیازمند

۴- و از همه مهم‌تر سیاسی و ضدامنیتی تلقی نکردن فعالیت‌های مدنی زنان خصوصا در کُردستان جهت خدمت همه جانبه و آگاهی به زنان

برچسب ها:

زندانیان