نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ایران درمیان ۱۰ کشور بد جهان برای زنان

5-دسامبر-2014

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: گزارش بررسی وضعیت ریشه‌کن کردن تبعیض جنسی در جهان، ۱۰ کشور بد جهان برای زنان را معرفی کرده است. دراین فهرست نام ایران درمقام ششم آمده و یمن، پاکستان، چاد، سوریه و مالی در مقام‌های اول تا پنجم قرار گرفته‌اند.

به گزارش رادیو فردا، به نوشته سایت انگلیسی زبان هافینگتون پست، این گزارش که از سوی فوروم جهانی اقتصاد منتشر شده، شاخص‌هایی چون فرصت کار برابر، امکان برخورداری از بهداشت و بیمه، امکان تحصیل و بررسی حضور سیاسی در میان مردان و زنان را در کشورهای جهان بررسی کرده است.

مقام هفتم تا دهم این جدول دراختیار کشورهای ساحل عاج، لبنان، اردن و مراکش است. متن این گزارش روی سایت فوروم جهانی اقتصاد منتشر شده است.

در برخی ازکشور‌ها، شکاف تبعیض و نابرابری جنسیتی نهادینه است و تلاشی برای تغییر وضعیت دیده نمی‌شود. برای مثال، درکشور چاد ۵۵ درصد دختران برای حضور در مدرسه ابتدایی ثبت‌نام می‌شوند درحالی که این آمار برای پسر‌ها، ۷۱ درصد است.

وضعیت نابرابری برای تحصیل در مقطع ابتدایی در کشورهایی چون ساحل عاج، پاکستان و یمن هم به همین شکل است.

شاخص دیگر، اختلاف جنسیتی سواد (خواندن و نوشتن) در میان دو جنس مرد و زن است. در مالی، درصد زنان باسواد (در حد خواندن و نوشتن) ۲۵ درصد است ولی برای مردان، ۴۳ درصد است.

به گزارش فوروم جهانی اقتصاد، برخی از دلایل نابرابری ناشی از نبود پیشرفت اقتصادی است که باعث می‌شود نیروی کار کافی هم درست تربیت نشود.
برخی از دیگر شاخص‌های این گزارش تفاوت‌هایی جدی درمیان کشور‌ها را نشان می‌دهد. در بیشتر کشورهایی که بر اساس بررسی شاخص‌ها، «بد برای زنان» معرفی شده، حضور مردان در پست‌های سیاسی در سطح وزیر، ۸۰ درصد است.

درمیان این ۱۰ کشور، فقط پاکستان است که حضور زنان در پارلمان بالا‌تر از ۲۰ درصد است و دیگر کشور‌ها، آمار حضور زنان در پارلمان پایین است.

هافینگتون پست می‌افزاید حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی و دست‌یابی به فرصت‌های شغلی هم در این ۱۰ کشور پایین است. در این کشور‌ها، مردان سه برابر زنان از موقعیت بهتری برای پیدا کردن کار، روبرو هستند. در این شاخص، سوریه بد‌ترین کشور است که ۷۶ درصد مردان از فرصت شغلی برخوردارند ولی این آمار برای زنان در سوریه، ۱۴ درصد است.

هم‌چنین دراین کشور‌ها، درآمد زنان از مردان پایین‌تر است. این گزارش برای مثال می‌گوید در ایران درآمد متوسط سالانه زنان، کمتر از پنج هزار دلار است. مرد‌ها ولی از سوی دیگر حدود ۲۶ هزار دلار در سال درآمد دارند. در لبنان هم مرد‌ها همین مقدار درآمد دارند ولی برای زنان، این رقم نزدیک به هفت هزار دلار است.

زندانیان