نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تداوم پایین بودن میزان سهم زنان ایرانی از اشتغال

9-آگوست-2016

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: نگاهی به نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد زنان همچنان در وضعیت خوبی از اشتغال قرار ندارند.

به گزارش خبر آنلاین، نگاهی به نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد زنان همچنین در وضعیت خوبی از اشتغال قرار ندارند. بر اساس نتایج این طرح در سال ۱۳۹۴، بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد که ۱۱ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند و نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان بیشتر بوده است. همچنین، این نتایج نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. در بررسی نرخ بیکاری در هر دو گروه ۲۴ – ۱۵ و ۲۹ – ۱۵ ساله نیز دیده می‌شود که نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان بیشتر بوده است.

بر اساس این جدول،‌ در سال ۲۰۰۰ نسبت جنسیتی زنان فعال اقتصادی به مردان در ایران، ۰.۱۹۰ بوده، در سال ۲۰۰۵ این نسبت به ۰.۲۶۲ رسیده که نشان از کاهش نابرابری جنسیتی در فعالیت اقتصادی دارد و در سال ۲۰۰۸، به ۰.۲۱۹ تنزل یافته است که افزایش نابرابری جنسیتی در فعالیت اقتصادی طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ را نشان می‌دهد. این نسبت در سال ۲۰۱۱ با وجود ارتقا به ۰.۲۲۶ به نسبت جنسیتی سال ۲۰۰۵ هم نرسیده است و درواقع سطح نابرابریِ مشارکت اقتصادی در سال ۲۰۱۱ بیش از سال ۲۰۰۵ بوده است.

این عدد و رقم‌ها که نابرابری جنسیتی را در فعالیت اقتصادی زنان و مردان نشان می‌دهد در حالی است که در سال‌های اخیر با رشد صعودی میزان تحصیل‌کردگی زنان در کشورمان مواجه بوده‌ایم که آمارهای وزارت علوم گواه آن است. به نظر می‌رسد گام‌های آهسته‌ای برای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای زنان برداشته شده اما هنوز راه درازی در پیش است تا زنان به عنوان بازوهایی قدرتمند برای اشتغال در بخش‌های مختلف و مناصب مدیریتی به حساب بیایند.

برچسب ها:

زندانیان