نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

توضیحات دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر تهران درباره مرکز «شفق»

26-آوریل-2016

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تهران ضمن تصریح این مطلب که مرکز ترک اعتیاد شفق تعطیل نشده است، گفت که شفق به مرکز مردانه تبدیل شده و از ابتدای اردیبهشت ماه ۴۰۰ مرد معتاد متجاهر در این مرکز تحت درمان قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا آذرنیا به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت ترک اعتیاد در مرکز شفق پرداخت و اظهار کرد: “از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال مرکز شفق از مرکز زنانه به مرکز مردانه ماده ۱۶ تبدیل شد”.

وی ادامه داد: “در حال حاضر ۴۰۰ معتاد متجاهر مرد در این مرکز تحت درمان قرار دارند”.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تهران درباره علت این تبدیل وضعیت اظهار کرد: “زنانی که در این مرکز تحت درمان بودند دوره درمانی‌شان کامل شد. تعدادی به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند. ۲۷ نفر برای ادامه درمان به مراکز بهاران شهرداری سپرده شدند و ۸۰ نفر باقی مانده بودند که خانواده نداشتند یا خانواده‌هایشان به دنبال آنها نیامده بودند. برای این تعداد دو مرکز ماده ۱۵ بهزیستی با ظرفیت ۴۰ نفر در نظر گرفته شده و به آنجا منتقل شدند”.

آذرنیا افزود: “فعلا هزینه نگهداری این ۸۰ نفر را شهرداری تهران تقبل کرده است و علت این است که ما نمی‌خواستیم آنها مجدد به دامن اعتیاد بازگردند. ما محدودیتی برای نگهداری از این ۸۰ نفر در مراکز ماده ۱۵ نداریم و تا زمانی که خانواده‌هایشان به سراغشان می‌آیند در این مراکز اقامت خواهند داشت”.

وی با بیان اینکه امر ساماندهی معتادان متجاهر به خوبی به سرانجام رسید و اکنون زن معتاد متجاهر نداریم، اظهار کرد: “به همین علت بود که معتادی را نداشتیم تا در مرکز زنانه شفق جایگزین کنیم و مرکز برای آنکه خالی نماند به مرکز مردانه تبدیل شد”.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تهران در ادامه با بیان اینکه اگر زن معتادی متجاهر باشد و او را از خیابان جمع‌آوری کنیم اجباراً به مراکز ماده ۱۶ معرفی می‌شود، گفت: “اگر زن معتادی باشد که متجاهر نباشد اما بخواهد تحت درمان قرار بگیرد مراکزی را پیش‌بینی کرده‌ایم و هزینه‌هایش را می‌پردازیم و امر ترک اعتیاد این گروه را به صورت رایگان انجام می‌دهیم”.

برچسب ها:

زندانیان