نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

جزییات یک شاهد عینی از دفن هاله سحابی؛ حضورسنگین وکنترل کامل مراسم تدفین توسط نیروهای امنیتی

3-ژوئن-2011

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس : یکی از حاضران در منزل هاله سحابی به خبرگزاری های حقوق بشری در ایران گفت که نیروهای امنیتی ساعت چهار بعد از ظهر جنازه مرحوم سحابی را از منزلشان در تهران به پزشکی قانونی کهریزک برده و از آنجا به منزل عزت الله سحابی در لواسان در حومه تهران منتقل کردند. هاله سحابی صبح روز گذشته درجریان مراسم تدفین پدرش و پس از انکه نیروهای لباس شخصی با اعمال خشونت می خواستند جنازه عزت الله سحابی فعال برجسته سیاسی را از محل ببرند دچار ایست قلبی شد جان خود را از دست داد.

 

ساعاتی قبل از اعلام این خبر مادر هاله سحابی به به خبرگزاری های حقوق بشری در ایران گفته بود که آنها نمی دانند جنازه هاله کجاست و نمی دانند دارد چه اتفاقی می افتد وفقط افراد فامیل برای پیگیری رفته اند. درجریان ان بلاتکلیفی چند ساعته یکی از نزدیکان خانواده هاله سحابی دریک تماس تلفنی گفت: «جنازه هاله اکنون در منزل پدریش در لواسان است، ماموران جنازه را از درمانگاه لواسان که همانجا هاله فوت کرد به پزشکی قانونی کهریزک برده بودند. ما چند ساعت بعد متوجه شدیم که بالاخره جنازه کجاست و بعد با درخواست خانواده اش جنازه هاله را به منزل پدریش آورده اند تا دقایقی خانواده با او باشند و قرار است تا ساعتی دیگر دفن شود.»

 

تا اینکه بالاخره پس از چندین ساعت معلوم شد که نیروهای امنیتی جنازه رابه کجا برده اند. به گفته یک شاهد عینی در حدود ساعت ۵ بعد از ظهر جنازه مرحوم هاله سحابی توسط نیروهای امنیتی به منزل مرحوم عزت الله سحابی در لواسان برده می شود. حدود ساعت ۷ بعد از ظهر جنازه به غسالخانه برده می شود و در ساعت ۹ ساعت آقای حسین انصاری راد نماینده پیشین مجلس نمازمیت را خواند و کمتر از یک ساعت پس از آن جنازه دفن شد.

 

به گفته این شاهد عینی نزدیک به صدها نفر از علاقه مندان و بستگاه و دوستان خانواده در هنگام دفن در قبرستان لواسان حاضر بودند.

 

هاله سحابی، ۵۴ ساله، پژوهشگر دینی، درحالیکه برای چند روز از سوی زندان به مرخصی آمده بود روز گذشته در اثر ضرب و شتم ماموران در مراسم تشیع جنازه پدرش دچار ایست قلبی شد و در درمانگاه لواسان فوت کرد. تا زمانی که مرحوم عزت الله سحابی در بیمارستان به هوش بود به دختر وی اجازه مرخصی داده نشد. تنها زمانی که پدرش در بیمارستان به کما رفت او توانست بر سر تخت وی دربیمارستان حاضر شود. هاله سحابی دختر عزت الله سحابی، بنیان گذار “شورای فعالان ملی-مذهبی” از فعالان حقوق زنان و عضو گروه مادران صلح ایران بود که در مردادماه سال ۱۳۸۸ در تجمعی در میدان بهارستان تهران از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شد و همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق «حضور مکرر در تجمعات غیر قانونی و اخلال در نظم عمومی» در مجموع به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سیصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شد.

 

چندین شاهد گفتند که در جریان روز چه در منزل مرحوم سحابی در تهران و چه در منزل مهندس عزت الله سحابی در لواسان، غسالخانه و قبرستان حضور نیروهای امنیتی چشمگیر بود. به گفته یکی از این افراد نیروهای یگاه ویژه، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و پلیس حضور مشهودی در جریان دفن داشتند. یکی از این شاهدان عینی گفت: « بعد از دفن جنازه هاله ماموران پلیس حضورشون در قبرستان به بیشتر از هزار نفر رسیده بود به طوری که در تمام قبرستان و خیابان اطراف ان برای عبود مردم دالانی از نیروهاشون درست کرده بودند. هنگام خروج مردم لز قبرستان ، اطلاعاتی های به صورت هدفمند بعضی ها را از جمع جدا میکردند و بازداشت میکردند. علی کلایی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر بعد از خروج از قبرستان در ساعت ۲۲:۳۰ بازداشت شد. او ساعاتی بعد آزاد شد.

 

نیروهای امنیتی در جریان مراسم با دوربین های عکاسی وفیلمبرداری از مراسم فیلمبرداری می کردند.علیرغم درگیری که توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی روز گذشته در جریان مراسم تدفین مرحوم عزت الله سحابی رخ داد، درجریان تدفین مرحوم هاله سحابی هیچ درگیری بین نیروهای اطلاعاتی وشرکت کنندگان پیش نیامد

برچسب ها:

زندانیان