نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خودسوزی دو زن دیواندره‌ای در یک هفته

21-می-2017

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: دو زن اهل شهرستان دیواندره در یک هفته اخیر دست به خودسوزی زده‌اند. هر دو علی‌رغم جراحت‌های شدید زنده باقی ماندند.

به گزارش «جمعیت حقوق بشر کردستان»، یک زن ۲۵ ساله از روستای گولانه، شهرستان دیواندره پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت اقدام به خودسوزی کرد. او که ۲۰ درصد بدنش دچار سوختگی شد، به بیمارستان شهر سنه انتقال یافت.

چندروز پیش از آن نیز یک زن ۳۰ ساله در روستای کوسه مه‌ری شهرستان دیواندره دست به خودسوزی زد. او پس از سوختگی ۶۰ درصد بدنش به بیمارستانی در اصفهان منتقل شد.

پدیده‌ خودسوزی میان زنان در استان‌هایی مانند ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، ترکمن‌های گلستان ‌و بوشهر بیشتر دیده می‌شود.

فعالان حقوق زنان بارها نسبت به پدیده خودسوزی در میان زنان، به‌خصوص در مناطقی که سرکوب جنسیتی به واسطه باورها و آداب سنتی، قبیله‌ای و مذهبی شدید است، هشدار داده اند.

زنان ایرانی رتبه اول خودکشی و خودسوزی در خاورمیانه را دارند.

به گفته کارشناسان و پزوهشگران حوزه زنان، «بازتولید کلیشه‌های جنسیتی» و «فرودستی جنسیتی» از جمله‌ عوامی هستند که زنان را بیش از مردان به سوی این روش خودکشی جلب می‌کنند. ۴۰ درصد از علل خودکشی‌ها به خودسوزی تعلق دارد. همچنین «ازدواج اجباری یا پیش از موعد، فقر و تجاوزات جنسی» از جمله عواملی‌ هستند که زنان را به خودسوزی می‌کشانند.

زندانیان