نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خودکشی یکی از زندانیان امنیتی بند زنان زندان اوین

8-جولای-2013

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: بسمه الجبوری زندانی امنیتی بند زنان زندان اوین پس از بازجویی توسط ماموران امنیتی دست به خودکشی زد.

 

به گزارش هرانا، در پی مراجعه رابط وزارت اطلاعات “عباسی” به بند زنان زندان اوین در تاریخ ۱۰ تیر ماه جاری و بازجویی وی از خانم بسم الجبوری در داخل یکی از اتاقهای بند و بدلیل فشارهای روحی و روانی وارده بر روی این زندانی امنیتی، وی اقدام به خودکشی کرد.

 

نامبرده که به اتهام جاسوسی برای کشور عراق به ۵ سال زندان محکوم شده است، با اقدام به موقع همبندیانش از مرگ نجات پیدا کرد.

 

وی در این زندان به عنوان محکوم نگهداری می‌شود و با توجه به اعلام استقلال قوه قضاییه، حضور بازجویان و مامورین وزارت اطلاعات در محل نگهداری محکومین غیر متعارف و غیرقانونی بوده و این امر با ماده ۶ وماده ۸ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی قوه قضاییه که در آن اعلام می‌دارد: با اشخاص در مظان اتهام و مرتکبان جرایم و مطلعان از وقایع لازم است اخلاق و موازین اسلامی رعایت شود و در بازجویی یا استطلاع و تحقیق از ایذای افراد نظیر بستن چشم و سایر اعضای بدن و تحقیر و استخفاف اجتناب گردد، مغایرت دارد.

 

همچنین طبق بند ج ماده ۲۴ قانون زندان‌های ایران یکی از وظایف زندان مراقبت در نحوه رفتار مامورین با محکومین و مته‌مان است که مدتهاست که این موارد رعایت نمی‌گردند.

 

بسمه الجبوری، یکی از مسئولین سابق وزارت تجارت عراق و همچنین مدیر هتل الرشید بغداد، نزدیک به ۲۴ ماه است که در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شود.

برچسب ها:

زندانیان