نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دامادی که نوعروس ۱۶ ساله را کشته بود از اعدام فاصله گرفت

29-دسامبر-2016

گروه خبری: اعدام - زنان - کودکان -

سایت نفس در قفس: تأیید جنون مرد ۲۲ ساله ای که به اتهام قتل تازه‌عروس ۱۶ ساله‌اش در بازداشت به سر می‌برد، سبب شد تا متهم از اعدام فاصله بگیرد. متهم در جلسه رسیدگی جنبه عموم جرم مدعی شد که توان پرداخت دیه را ندارد. متهم در آخرین دفاع گفت “ازدواج با مینا اشتباه بود، او به خاطر سن کم ساده‌لوح بود و همچنان دوست داشت با دوستان همسن و سالش ارتباط داشته باشد.”

به گزارش جوان آنلاین، بیست و هفتم فروردین ماه سال ۸۹، زن میانسالی مأموران پلیس ساوه را از قتل دخترش باخبر کرد. مأموران وقتی در محل حاضر شدند، با جسد تازه عروس ۱۶ ساله که نام مینا نام داشت، مواجه شدند.

بررسی‌ها نشان داد که تازه عروس با ضربات چاقوی شوهرش به قتل رسیده است.

داماد ۲۲ ساله که محسن نام داشت در محل حادثه بازداشت شد و به جرمش اعتراف کرد. متهم در توضیح ماجرا گفت: من و مینا تازه ازدواج کرده بودیم. همسرم خیلی کم سن و سال و از خانواده متوسطی بود، به همین خاطر وقتی با هم مشاجره می‌کردیم نمی‌توانست مرا قانع کند و حرف مرا نمی‌فهمید. من هم در زندگی تجربه نداشتم به خاطر همین گاهی به رفتار او مشکوک می‌شدم.

یک روز قبل از حادثه، بعد از آنکه با هم مشاجره کردیم، او به حالت قهر به منزل مادرش که طبقه پایین ساختمان بود، رفت. تصمیم گرفتم دنبالش بروم تا او را راضی کنم به خانه برگردد. وقتی وارد شدم، دیدم با تلفن صحبت می‌کند. به خاطر بدگمانی‌ام فکر کردم با فرد ناشناسی در حال صحبت است. ناگهان عصبانی شدم و کنترلم را از دست دادم و چاقویی را که همراهم بود، از جیبم در آوردم.

وقتی مینا چاقو را دید خیلی ترسید. التماس می‌کرد او را نکشم. از تلفن‌هایش سؤال کردم قسم می‌خورد که با دوستش صحبت می‌کرد. هرچه تلاش کردم، خودم را راضی کنم نتوانستم و با چاقو به گردنش زدم.

بعد از اقرارهای متهم، این پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه ۷۱ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده بعد از درخواست قصاص از سوی اولیای دم متهم به شرح ماجرا پرداخت و در آخرین دفاع گفت: “ازدواج با مینا اشتباه بود”.

او به خاطر سن کم ساده‌لوح بود و همچنان دوست داشت با دوستان همسن و سالش ارتباط داشته باشد.

من فکر می‌کردم آنها زندگی ما را به هم می‌‌زنند و مینا به خاطر سادگی‌اش حرف آنها را قبول می‌کند. مینا در آن سن و سال نمی‌توانست مرا درک کند و نمی‌دانست چطور باید رفتار کند.

بعد از آخرین دفاع، هیئت قضایی بعد از شور متهم را بنا به درخواست اولیای دم به قصاص محکوم کرد. بعد از تأیید رأی در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور، در حالی که این حکم در حال اجرا بود، وکیل متهم در خواست کرد تا سلامت روانی متهم تأیید شود.

با موافقت قضات، متهم به پزشکی قانونی فرستاده شد و بنا به اسناد پزشکی قانونی جنون او هنگام ارتکاب جرم تأیید شد و بار دیگر این پرونده به شعبه ۷۴ ارجاع داده شد.

هیئت قضایی به استناد مدارک پزشکی قانونی بعد از مشورت، خانواده متهم را به پرداخت دیه محکوم کرد.

روز گذشته بار دیگر این پرونده روی میز هیئت قضایی شعبه چهارم به ریاست قاضی عبداللهی قرار گرفت. بعد از قرائت کیفرخواست اولیای دم در جایگاه گفتند خانواده متهم توان پرداخت دیه را ندارد، بنابراین درخواست پرداخت دیه از بیت‌المال را کردند.

هیئت قضایی بعد از شور دستور پرداخت دیه از بیت‌المال را صادر کرد.

زندانیان