نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

در ۳۱مین روز اعتصاب غذا، عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری آتنا دائمی شد

9-می-2017

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل در یک بیانیه‌ی اقدام فوری، خواهان آزادای فوری آتنا دائمی، فعال حقوق بشر شد.

به گزارش «نفس در قفس»، در بیانیه‌ی این سازمان آمده است که به دنبال ۳۱ روز اعتصاب غذا در زندان اوین، مدافع حقوق بشر ایرانی آتنا دائمی در وضعیت جسمانی بدی است و نیاز به بستری شدن فوری در بیمارستان دارد.

گفتنی است، آتنا دائمی به خاطر فعالیت‌های حقوق‌بشری‌اش از آذر ۱۳۹۵ ناعادلانه زندانی شده است.

این مدافع حقوق بشر در تاریخ ۱۹ فروردین ماه اعتصاب غذایش را در زندان اوین آغاز کرده است. آتنا دائمی به حکم خوهرانش هانیه و انسیه دائمی اعتراض دارد که توسط دادگاهی در تهران در ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ به سه ماه و یک روز زندان به صورت تعلیقی بر اساس اتهام «توهین به ماموران هنگام انجام وظیفه» محکوم شدند.

بر اساس گفته‌های خانواده‌، سلامت جسمی آتنا دائمی به شدت رو به وخامت گذاشته است. اطلاعات رسیده حاکی از آن است که او ۱۲ کیلو از وزنش را از دست داده است و از تهوع مداوم، نوسانات فشار خون و درد شدید کلیه رنج می‌برد.

این زندانی سیاسی در ۱۲ اردیبهشت برای لحظاتی بی‌هوش شده است. در روز ۱۸ اردیبهشت او برای انجام برخی آزمایش‌های پزشکی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد، اما خیلی سریع و پیش از آنکه حتی نتیجه آزمایش‌ها مشخص شود به زندان بازگردانده شد. پزشکان هشدار داده‌اند که عفونت کلیه او به سطح بحرانی رسیده و نیاز است که فورا در بیمارستان بستری شود.

مقامات زندان از فراهم آوردن مراقبت‌های مناسب پزشکی برای او خودداری می‌کنند. در تاریخ ۹ اردیبهشت، آتنا دائمی به خانواده‌اش گفت که پزشکان زندان در گزارش‌های خود نوشته‌اند که وضعیت جسمی او طبیعی است و او مریض نیست و «تمارض» می کند. در اواسط اردیبهشت او برای انجام آزمایش نوار قلب به بهداری زندان منتقل شد، اما پرستار بهداری که یک مرد بود، از انجام آزمایش سر باز زد. «توجیه» پرستار این بود که برای یک مرد «نامناسب» است که این آزمایش را انجام دهد زیرا سینه بیمار در حین آزمایش باید برهنه باشد. زندانیان سیاسی زن معمولا با تبعیض‌های جنسیتی مضاعف برای دسترسی به مراقبت‌های پزشکی روبرو هستند . در موارد متعددی، زندانیان زن که تجربه مشکلات قلبی در عصر یا شب را داشته‌اند، از آزمایش فوری نوار قلب محروم مانده‌اند، چرا که مسؤولین زندان تاکید کرده‌اند که تست باید توسط پرستاران زن انجام شود و پرستار زنی در بهداری نبوده است.

آتنا دائمی و وکیل خواهرانش در انتظار دادگاه تجدیدنظر هستند که حکم صادر شده علیه آن‌ها را بررسی کند. وکیل‌ آنها از احتمال رد درخواست تجدید نظر ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین الملل اعلام کرده که روند محاکمه هانیه و انسیه ناعادلانه بوده است و آنها در صورت بازداشت زندانیان عقیدتی محسوب خواهند شد که تنها به خاطر ارتباط خانوادگی با آتنا دائمی مورد هدف و آزار قرار گرفته اند.

زندانیان