نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رضا خندان : به دلیل اعمال نفوذ در حکم ها، نسرین ستوده اعتراضی به حکم نخواهد کرد

25-آوریل-2011

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس : روز سه شنبه ۳۰ فروردین ماه درحالی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی نسرین ستوده را به جرم «تظاهر به بدحجابی» به جریمه مالی جریمه کرد که این وکیل دادگستری بار دیگر گفت که در به رای دادگاه اعتراض نخواهد کرد. رضا خندان همسر این فعال حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که دلیل عدم اعتراض خانم ستوده به احکام دادگاه بدوی در دو نوبت به دلیل آن بوده است که ماموران پیش از جلسه دادگاه به نوعی از اینکه چه حکمی برای وی صادر خواهد شد خبر داده بودند.

 

طی ماه های گذشته بسیاری از وکلا از رابطه بسیار نزدیک برخی از شعب دادگاه انقلاب با دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی گلایه کرده بودند. مقامات اطلاعاتی در عمل حتی از اینکه نفوذ خود را بر دستگاه قضایی نشان دهند هیچ ابایی ندارند. به گفته یکی از زندانیان سیاسی که بعد از انتخابات مدتی را در زندان گذراند مقامات اطلاعاتی عملا با چنین برخوردی به زندانیان عقیدتی می گویند که هیچ امیدی به اینکه با به دادگاه رفتن تغییری در وضعیت آنها ایجاد شود نداشته باشند. نسرین ستوده پیش از اعلام حکم ۱۱ سال زندان خود گفته بود که ماموران به وی گفته اند که کمتر از ده سال زندان نخواهد گرفت. چنین وضعیتی عملا دفاع وکلا و زندانیان عقیدتی در دادگاه را بی حاصل کرده است.

 

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، با اعلام اینکه همسرش به رای دومین دادگاه بدوی خود ” تظاهر به بدحجابی” نیز اعتراضی نخواهد کرد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « در حالیکه او به نحوه اداره دادگاه به دلایلی معترض بود و به همان دلایل هم از خودش در دادگاه دفاع نکرد اما علیرغم اینها دادگاه ها برگزار شد و نهایتا نیز حکمش صادر شده است. حکمی که از اول برای خانم ستوده و وکلایش قابل پیش بینی بود.» اتهام تظاهر به بدحجابی او از سوی قاضی پذیرفته شده و او به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است. طبق قانون برای این اتهام ۵۰ هزار تومان جریمه جریمه در نظر گرفته شده که خانم ستوده نیز بدون یک ذره تخفیف این حکم را گرفته است.»

 

اتهام تظاهر به بی حجابی به دلیل عدم رعایت حجاب رسمی نسرین ستوده در یک پیام ویدئویی اعلام شده بود. نسرین ستوده که به دلیل ممنوع الخروجیش نتوانسته بود در مراسم اهدای جایزه حقوق بشر خود در ایتالیا حاضر شود پیامی را در منزلش ضبط کرده بود و برای پخش در مراسم ارسال کرده بود. پیش از این در ۲۰ فروردین ماه امسال، نسرین ستوده در نامه ای خطاب به رییس دادگاه انقلاب اعلام انصراف از در خواست تجدید نظر در خصوص دادگاه بدوی خود که محکوم به ۱۱ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از وکالت و خروج از کشور شده بود، کرد

 

رضا خندان با اشاره به اینکه خانم ستوده انتظار چنین حکمی را داشته است، گفت: « طبق قانون مجازات جرم تظاهر به بدحجابی ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی است که این مجازات نیز بدون یک ذره تخفیف برای ایشان صادر شده است. البته در برگه ای حکم نوشته شده است که این حکم قابل اعتراض است.»

 

رضا خندان درباره واکنش خانم ستوده گفت: « امروز (۳۰ فروردین) در تماسی تلفنی به همسرم درباره حکم اخیرش گفتم که نسرین هم گفت به همان دلایلی که از اعتراض نسبت به رای دادگاه نخستم منصرف شدم به این رای تازه نیز اعتراض نخواهم کرد چون می دانم اعمال نفوذ می شود و شرایطی حتما ایجاد می شود که تجدیدنظر عادلانه ای صورت نخواهد گرفت.»

 

در چند روز گذشته برخی خبرها به اشتباه پنج سال از ۱۱ سال حکم زندان نسرین ستوده را به اتهام اخیر او در مورد بی حجابی نسبت داده بودند

 

نسرین ستوده روز شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ بر اساس احضاریه ای به دادسرای اوین مراجعه کرد که همانجا بازداشت و روانه زندان اوین شد. او یکشنبه ۱۹ دی ماه ۸۹ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد

زندانیان