نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

زهرا نعمتی، پرچمدار المپیک ریو از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شد

8-می-2017

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: زهرا نعمتی، پرچمدار بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته تیر و کمان از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شده است. همسرش به خبرگزاری ایسنا گفته که به دلیل اختلافات خانوادگی این کار را کرده است.

به گزارش رادیو زمانه، رهام شهابی‌پور، همسر زهرا نعمتی گفته که بعد از بازی‌های پارالمپیک ریو زهرا نعمتی منزل را ترک کرده و با وجود این که چندین‌بار خواستار بازگشت او به منزل شده، از زندگی با او امتناع کرده و درخواست طلاق داده است.

شهابی پور گفته او را ممنوع‌الخروج کرده‌ تا نتواند در هیچ تورنمنت برون‌مرزی شرکت کند.

همسر نعمتی گفته که نمی‌داند او با چه مجوزی به عنوان نماینده سازمان ملل کشور را ترک کرده و به سوییس رفته است.

شهابی‌پور که خود ورزشکار و و عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان مردان معلول ایران است گفته «یکسری مسائل و مشکلات خانوادگی» پیش آمده که قابل حل است و نیاز نیست تا حد طلاق به آن دامن زده شود.

او در عین حال تهدید کرده که اگر همسرش بخواهد «به همین روال به مسائل دامن بزند» مطالبی را عنوان می‌کند که می‌تواند تبعاتی داشته باشد.

شهریور ماه ۱۳۹۴، نیلوفر اردلان فوتبالیست و فوتسالیست تیم ملی زنان ایران به دلیل اینکه از سوس همسرش مهدی توتونچی ممنوع الخروج شده بود نتوانست در مسابقات جام قهرمانان آسیا شرکت کند.

مهدی توتونچی همسر او گفته بود که نیلوفر اردلان باید در آغاز سال تحصیلی در کنار فرزندش باشد.

طبق قوانین ایران، زنان متاهل برای گرفتن پاسپورت باید اجازه‌نامه محضری از همسر خود داشته باشند. علاوه بر این حتی در صورت صادر شدن گذرنامه هم، همچنان همسر یک زن می‌تواند با شکایت به دادستانی او را ممنوع‌الخروج کند.

 مدتی این لایحه مطرح شده بود که زنان مجرد بالای ۱۸ سال هم برای خروج از کشور باید اذن ولی را داشته باشند اما این طرح با اعتراض‌ها و مخالفت‌های بسیاری مواجه شد. گروهی از فعالان حقوق زنان در ایران با برگزاری نشست‌هایی به این لایحه اعتراض کردند و در نهایت این لایحه رد شد.

نیلوفر اردلان چند ماه بعد با نظر فدراسیون و برخی نهادهای نظارتی از کشور خارج شد و برای شرکت در تورنمنت جهانی به گواتمالا رفت.

خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که نیلوفر اردلان بدون اینکه رضایت همسرش را جلب کند و با کمک نهادهای نظارتی از کشور خارج شده است.

زندانیان