نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی غنچه قوامی شد

11-سپتامبر-2014

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری غنچه قوامی شده است. او تیرماه امسال برای تماشای مسابقه والیبال مقابل استادیوم آزادی رفته و تلاش کرده بود همراه با جمعی از زنان وارد استادیوم شود.

به گزارش دویچه‌وله، روز گذشته (چهارشنبه ۱۰ سپتامبر/۱۹ شهریور) سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار ‌آزادی فوری و بی‌قید و شرط غنچه قوامی شد. این سازمان در بیانیه‌اش نوشته است که غنچه قوامی در حرکتی مسالمت‌آمیز و برای پایان دادن به تبعیض علیه زنان بازداشت شده است. به گفته این سازمان غنچه قوامی هنوز رسما تفهیم اتهام نشده، اما وی را برای بررسی اتهام “تبلیغ علیه نظام” در بازداشت نگه داشته‌اند.

غنچه قوامی روز ۳۰ خرداد برای تماشای مسابقه والیبال تیم ایران مقابل ایتالیا به استادیوم آزادی رفته بود. او در این روز همرا‌ه با شمار دیگری از زنان که آن‌ها نیز می‌خواستند برای تماشای این مسابقه وارد استادیوم شوند، بازداشت و سپس با دادن تعهد آزاد شد.

اما روز نهم تیرماه، زمانی که برای گرفتن وسایل شخصی‌اش به بازداشتگاه مراجعه کرد، مجددا بازداشت شد و اکنون بیش از ۷۰ روز است که در زندان اوین به سر می‌برد و هر ماه بازداشت موقتش تمدید می شود. به گفته خانواده غنچه قوامی او ۴۱ روز از این مدت را در سلول انفرادی به سر برده است.

غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله ایرانی – انگلیسی است و در دانشگاه سواز لندن رشته حقوق خوانده است. او اسفند ماه سال ۱۳۹۲ پس از پایان تحصیلاتش به ایران بازگشت. وکیل او، محمود علیزاده طباطبایی، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است که به وی اجازه ملاقات و یا هیچگونه تماسی با موکلش را نداده‌اند. وی گفته: «چون ایشان هنوز در مرحله بازجویی است و کیفرخواست صادر نشده دقیقا نمی دانم اتهامش چیست». محمود علیزاده با این حال ابراز امیدواری کرده که موکلش به زودی آزاد شود.

زندانیان