نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خاستار توقف فوری حکم اعدام ریحانه جباری شد

29-سپتامبر-2014

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای خاستار توقف حکم اعدام ریحانه جباری شد.

به گزارش «نفس در قفس»، این سازمان طی بیانیه‌ای گفته است که مقامات ایران امروز تایید کرده‌اند که زنی که متهم است مردی را که به گفته‌ی خودش قصد تجاوز به او را داشته کشته است، صبح فردا در زندانی در غرب تهران اعدام خواهد شد.

بنا به این بیانیه، ریحانه جباری در سال ۱۳۸۸ و پس از یک تحقیقات ناقص و دادگاهی که تمام مدارک را بررسی نکرده بود به اعدام محکوم شد.

حسیبه حاج‌صحراوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: «این اعدام شنیع نباید اجرا شود، به خصوص زمانی که تردید‌های جدی در مورد شرایط وقوع قتل وجود دارد.»

وی ادامه داد: «به جای ادامه دادن به اعدام مردم، مقامات ایران بایستی در قوانین قضایی خود که به طور خطرناکی به دور از قوانین و استانداردهای بین‌المللی است، اصلاحاتی انجام دهند.»

حاج‌صحراوی افزود: «تحت استانداردهای حقوق بشری بین‌المللی زندانیانی که متهم به جرائمی هستند که می‌تواند مجازات مرگ را در پی داشته باشد بایستی از تمامی تضمین‌های یک دادگاه عادلانه برخوردار باشند.»

ریحانه جباری، ۲۶ ساله در سال ۱۳۸۶ به اتهام قتل مرتضی عبداللهی سربندی، کارمند سابق وزارت اطلاعات ایران، بازداشت شد. وی به مدت ۲ ماه در سلول انفرادی نگه‌داری شد و در این مدت از ملاقات با وکیل و خانواده‌ی خود محروم بود. وی در سال ۱۳۸۸ توسط یک دادگاه کیفری در تهران به قصاص نفس محکوم شد.

این سازمان حقوق بشری در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود آورده است، با این‌که ریحانه جباری اعتراف کرده که یک ضربه‌ی چاقو از پشت به مقتول وارد کرده است اما او هم‌چنین از وجود مرد دیگری در آن خانه خبر داده و گفته است که او مرتضی عبداللهی سربندی را به قتل رسانده است. ادعای او هرگز مورد بررسی قرار نگرفت.

مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در پایان نیز اظهار داشت: «مقامات ایران بایستی سریعا حکم اعدام ریحانه جباری را متوقف کنند. این غیرقابل قبول است که وی در دوران بازجویی به وکیل دسترسی نداشته است. عدم تحقیق در مورد ادعای وی مبنی بر حضور مردی دیگر در خانه نیز سوالات بی‌پاسخ بسیاری را به وجود آورده است.»

زندانیان