نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام ریحانه جباری شد

24-اکتبر-2014

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواست تا اجرای حکم اعدام ریحانه جباری را متوقف کنند.

این سازمان مدافع حقوق بشر در یک بیانیه که عصر امروز دوم آبان ماه منتشر شد، از مقامات ایران خواست تا حکم اعدام ریحانه جباری را که متهم به قتل مردی است که قصد تجاوز به وی را داشته، متوقف کنند.

ریحانه جباری در یک دادگاه با تحقیقات بسیار مخدوش در سال ۱۳۸۸ به اعدام محکوم شد. او قرار بود چندی پیش اعدام شود اما اجرای حکم به مدت ۱۰ روز به تاخیر افتاد.

حصیبه حاج‌صحراوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در همین رابطه گفت: «زمان به سرعت در حال گذر است. مقامات باید همین الان اقدام به توقف اجرای حکم ریحانه جباری کنند.»

وی ادامه داد: «اعدام یک مجازات پست، خشن و غیرانسانی است. اجرای این حکم در هر موردی یک رویارویی آشکار با عدالت بوده، اما در این مورد که با یک دادگاه مخدوش همراه بوده و سوالات بزرگی را بر جای گذاشته است، قضیه را تنها تراژیک‌تر می‌کند.»

ریحانه جباری، ۲۶ ساله، در سال ۱۳۸۷ به اتهام قتل مرتضی عبداللهی سربندی، کارمند سابق وزارت اطلاعات ایران بازداشت شده و ۲ ماه را در سلول انفرادی گذرانده بود. وی در طول این مدت به خانواده و وکیل مدافع‌اش دسترسی نداشته و در سال ۱۳۸۸ در دادگاه کیفری تهران به اعدام محکوم شد.

ریحانه جباری، اعتراف کرده است که با چاقو ضربه‌ای به پشت مرتضی سربندی زده، اما وی هم‌چنین گفته است که آقای سربندی قصد تعرض به وی را داشته و نیز این‌که مرد دیگری نیز در آن محل بوده و وی مرتضی سربندی را به قتل رسانده است. ادعایی که هیچ‌گاه مورد بررسی قرار نگرفت.

هم‌چنین مقامات قضایی ایران ریحانه جباری را تحت فشار گذاشته‌اند تا وکالت خود را از آقای محمدعلی جداری فروغی گرفته و به وکیلی کم‌تجربه‌تر بدهد. اقدامی که به وضوح برای جلوگیری از تحقیقات بیش‌تر بر روی ادعاهای وی انجام شده است.

حصیبه حاج‌صحراوی هم‌چنین اظهار داشت: «به جای جابه‌جا کردن مداوم تاریخ اعدام ریحانه جباری، مقامات ایرات بایستی یک دادگاه جدید مطابق استانداردهای بین‌المللی و بدون مجازات اعدام برای وی برگزار کنند.»

مادر ریحانه جباری به عفو بین‌الملل گفته است که امروز به مدت یک ساعت با دخترش ملاقات داشته اما مقامات از دادن هرگونه اطلاعات مبنی بر محل اعدام قریب‌الولقوع ریحانه خودداری کرده‌اند.

 

برچسب ها:

زندانیان