نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل: گلرخ ابراهیمی را بدون قید و شرط آزاد کنید

25-اکتبر-2016

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید بازداشت گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال حقوق بشر در ایران غیرقانونی است و او باید فوری آزاد شود.

به گزارش رادیو زمانه، مگدالنا مقرابی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل ضمن درخواست آزادی بی‌قید و شرط گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی کردن او را به‌دلیل مخالفت مسالمت‌آمیزش با سنگسار دانسته و این اقدام را در نقض فاحش آزادی بیان خوانده است.

روز دوشنبه سوم آبان مأموران امنیتی بدون دریافت احضاریه کتبی به خانه گلرخ ابراهیمی حمله کردند، درب منزل را شکستند و او را برای گذراندن حکم شش سال حبس به زندان اوین منتقل کردند.

او حکم شش سال زندان را برای نوشتن داستانی درباره سنگسار که هنوز منتشر هم نشده است، دریافت کرده است.

گلرخ ابراهیمی همسر آرش صادقی، زندانی سیاسی‌ای است که مشغول سپری کردن حکم ۱۹ سال حبس است. مأموران امنیتی وقتی برای تفتیش منزل این دو آمده بودند، دست نوشته‌های ابراهیمی را که هرگز منتشر نشده بودند یافتند و دادگاه بر اساس این نوشته‌های منتشرنشده به او حکم شش سال زندان داد.

عفو بین‌الملل گفته است آرش صادقی همسر ابراهیمی در اعتراض به زندانی شدن همسرش دست به اعتصاب غذا زده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر داستان منتشرنشده گلرخ ابراهیمی را واکنش او به فیلم «سنگسار ثریا م.» عنوان کرده است. این فیلم ساخته سیروس نوری و محصول آمریکاست که بر اساس رمانی به همین نام نوشته فریدون صاحب‌جمع در مورد سنگسار ساخته شده و داستان آن درباره نقض حقوق بشر در ایران است. شهره آغداشلو بازیگر ایرانی در آن ایفای نقش می‌کند.

مگدالنا مقرابی بازداشت گلرخ ابراهیمی را «نمایشی تکان‌دهنده» در پشتیبانی از «مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی» سنگسار دانسته است.

گلرخ ابراهیمی ایریایی و همسرش آرش صادقی در ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ در محل کار خود با خشونت بازداشت شدند. گلرخ ابراهیمی اوایل مهرماه همان سال و آرش صادقی پس از بیش از شش ماه، اواخر اسفند به قید وثیقه آزاد شدند.

دادگاه آن‌ها ۳۰ تیرماه ۱۳۹۴ برگزار شد که گلرخ ابراهیمی به دلیل بیماری حضور نداشت و مطابق مدارک پزشکی ارائه شده، جلسه رسیدگی به اتهامات او باید تجدید می‌شد، اما با مخالفت ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده و نماینده دادستان، بدون حضور او کیفرخواست قرائت و محاکمه به‌شکل غیابی انجام شد.

او به اتهام «توهین به مقدسات» به پنج سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس، در مجموع به شش سال حبس محکوم شد.

عفو بین‌الملل گفته است دادگاه گلرخ ابراهیمی ایرایی دو جلسه کوتاه بوده و او در جریان محاکمه وکیل نداشت.

به‌گفته عفو بین‌الملل وکیل نخست او تحت فشار مقام‌های امنیتی کنار کشید و و و کیل دومش نیز از وکالت او منع شد.

این سازمان مدافع حقوق بشر افزوده است گلرخ ابراهیمی را از طریق تلفن مطلع کرده بودند که اگر خود را برای شروع حبس معرفی نکند دستگیر خواهد شد اما او هرگز احضاریه رسمی دریافت نکرده بود.

زندانیان