نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین الملل: ایران فعالان حقوق زنان را به دشمنی با نظام متهم می کند

11-آگوست-2016

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ماه در گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در نیمه اول سال جاری میلادی، فشارها و حملات خود را بر فعالان حقوق زنان افزایش داده است.

به گزارش صدای آمریکا، در این گزارش که متن آن در وبسایت رسمی این سازمان منتشر شده آمده است که این فشارها با مجموعه‌ای از بازجویی‌های سخت و فزاینده و مجرمانه دانستن هرگونه فعالیت و تجمع خودجوش در حوزه حقوق زنان صورت می گیرد.

به گفته عفو بین‌الملل، تحقیقات این نهاد مدافع حقوق بشر نشان می دهد که از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون، بیش از ۱۲ نفر از فعالان حقوق زنان احضار و اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی تهدید به زندان شده اند. بسیاری از این افراد در کارزاری که از پاییز سال ۲۰۱۵ برای افزایش مشارکت و حضور زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی فعال بود، کار می‌کردند.

مگدلینا مقربی، معاون خاور میانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل در این باره گفته است، “این که مقامات ایران فعالیت های صلح آمیز در حوزه حقوق زنان را با دشمنی علیه نظام یکی می‌دانند، شرم آور است.”

گزارش سازمان عفو بین الملل به طور مشخص به احضار و بازداشت هما هودفر، استاد مردم شناسی در کانادا و پژوهشگر حوزه زنان اشاره دارد.

هما هودفر، ۶۵ ساله، استاد سابق دانشگاه کونکوردیا در مونتریال کانادا که به ایران سفر کرده بود بعد از مدت ها بازجویی روز ۱۸ خرداد ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران گفته است که خانم هودفر به دلیل “ورود در حوزه‌های فمینیسم و جرائم امنیتی” بازداشت شده و پرونده‌اش در دادسرای تهران رسیدگی می‌شود.

به گفته معاون خاور میانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، این که مقامات جمهوری اسلامی کار ارزشمند دکتر هودفر در مورد حقوق زنان در جوامع اسلامی را با جرایم اسلامی یکی می‌داند، بسیار ترسناک است.

گفته می‌شود که هما هودفر برای یک تحقیق درباره نقش زنان ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی به تهران رفته بود.

زندانیان