نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نازک افشار «با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی» آزاد شد

24-آوریل-2016

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، میزان، خبر داد که نازَک افشار، کارمند سابق بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، که در اسفند ماه گذشته به هنگام ورود به ایران بازداشت شده بود، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت، از زندان آزاد شده است.

این خبرگزاری در گزارش خود اشاره نکرده که آزاد شدن خانم افشار به صورت دائمی است و یا اینکه او به صورت موقت و با وثیقه آزاد شده است.

با این حال وب‌سایت خبری تحلیلی زیتون در گزارشی اختصاصی نوشته است که آزادی خانم افشار با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، و تا صدور حکم تجدید نظر و قطعی شدن حکم صورت گرفته است.

پیشتر وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در آخرین روزهای اسفند ۹۴ خبر داده بود که ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، دستور آزادی خانم افشار را با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر کرده اما او به دلیل «تأخیر امور اداری» آزاد نشده و به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

وب‌سایت‌های کلمه و زیتون، همچنین ساعاتی پیش از انتشار خبر آزاد شدن خانم افشار، خبر داده بودند که او در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

نازَک افشار ۲۳ اسفند ۹۴، هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، وی به دلیل بیماری مادرش که پزشکان از او «قطع امید کرده‌اند»، به ایران سفر کرده بود. مادر خانم افشار سال ۹۳ قصد داشت به فرانسه سفر کند اما در آن زمان گذرنامه‌اش ضبط و ممنوع‌الخروج شده بود.

نازَک افشار که تابعیت دوگانه ایرانی- فرانسوی دارد، پیشتر هم در تابستان سال ۸۸ بازداشت و پس از چند روز با تلاش دولت فرانسه آزاد شده بود.

او در یکی دادگاه‌های دسته جمعی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، برای ساعتی در صحنه دادگاه حاضر شد، اما در مورد او کیفرخواستی قرائت نشد.

پیش از این نیز عباس بختیاری، مدیر مرکز فرهنگی پویا در پاریس، در مصاحبه با رادیو فردا خبر داده بود که خانم افشار هنگام انتقال به زندان اوین «جلوی در زندان بی‌هوش» شده است.

وب‌سایت کلمه  نیز خبر داده بود که وضعیت جسمی نازَک افشار در بند زنان زندان اوین «وخیم است» و «بی‌هوشی‌های مداوم و حالت اغما»، هم‌بندیان این زندانی سیاسی و خانواده‌ او را نگران کرده است.

برچسب ها:

زندانیان