نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نسرین ستوده به دلیل محرومیت از وکالت تحصن کرد

21-اکتبر-2014

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: نسرین ستوده، وکیل دادگستری و و فعال حقوق بشر، از صبح امروز ۲۹ مهرماه سال جاری در مقابل کانون وکلا تحصن کرده است.

به گزارش رادیو زمانه، نسرین ستوده در نامه‌ای خطاب به «هموطنان و فعالان حقوق بشر»، دلیل تحصن خود در مقابل کانون وکلا را «محرومیت از وکالت به حکم شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا» عنوان کرده است.

شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا به ریاست ماجد وثوقی، وکیل پایه یک دادگستری و دوتن از دادیاران این شعبه، روز شنبه ۲۶ مهر، حکم محرومیت نسرین ستوده از وکالت را صادر کرده است.

این دادگاه که به منظور رسیدگی به درخواست دادسرای اوین تشکیل شده بود، با «محرومیت او از وکالت به مدت سه سال» موافقت کرده است.

ستوده در نامه خود به رسانه ها نوشته است که رای صادره از شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا، تحت فشارهای وزارت اطلاعات و دادستانی صادر شده است و من به این حکم معترض‌ام».

این فعال حقوق بشر  تاکید کرده است که از خانه خود نسبت به عملکرد دادگاه انتظامی قضات اعتراض نمی‌کند، بلکه برای اعلام اعتراض به سوء مدیریت کانون و قضات غیر مستقل، محرومیت از کار، نادیده گرفتن حق دگراندیشان در انتخاب وکیل و تلاش برای محو کامل استقلال کانون وکلا، از ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه سال جاری در جلوی کانون وکلای دادگستری مرکز تحصن خواهد کرد.

او دلایل تحصن خود را چنین شرح داده است: «سال‌هاست حکومت ایران، دگراندیشان را از حق حیات، تحصیل و کار محروم می‌کند. من به این محرومیت‌ها معترض‌ام.»

ستوده درباره وضعیت کانون وکلا که آن را اسفبار خوانده نوشته است: «شرایط کانون وکلا به نحوی است که اکنون عناصر تندروی داخل حکومت، تمامیت جامعه وکالت را هدف گرفته‌اند و با تدوین لایحه جامع وکالت که بدون دخالت وکلا، مستقل تهیه و تدوین شده است، قصد دارند طومار کانون وکلا را برای همیشه در هم بپیچند. من به این اقدامات معترض‌ام.»

وی با اشاره به اینکه دادگاه‌ها حق انتخاب وکیل را از متهمان دگراندیش سلب کرده‌اند و در دوره‌ای توصیه می‌کردند وکلای حقوق بشری را انتخاب نکنید و گاه از آنان نام می‌بردند،

وی با اشاره به اینکه دادگاه‌ها حق انتخاب وکیل را از متهمان دگراندیش سلب کرده‌اند نوشته است: «اکنون نقض حقوق متهمان چندان آشکار است که ناگهان شخص ناشناسی در دادگاه حضور می‌یابد و قاضی به متهم اظهار می‌دارد: این شخص وکیل توست. این در حالی است که وکلایی چون عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف‌زاده، وکلای دراویش گنابادی و… به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند. من به این نحوه وکالت معترض‌ام.»

برچسب ها:

زندانیان