نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نگرانی و بی‌خبری از وضعیت فرشته شیرازی و فرانک فرید دو فعال حقوق زنان

21-سپتامبر-2011

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: فرشته شیرازی و فرانک فرید دو فعال حقوق زنان در آمل و تبریز در شرایطی در زندان نگهداری می‌شوند که از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

 

فرشته شیرازی از فعالان کمپین یک میلیون امضا و وبلاگ نویس است که در روز شنبه ۱۲ شهریور ماه به صورت تلفنی به اداره ی اطلاعات شهرستان آمل احضار شد. وی فردای آن روز به همراه دختر خود به اداره ی اطلاعات مراجعه می کند که پس از چند ساعت بازجویی وی را به زندان شهرستان آمل منتقل می کنند.

 

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» الهام محسنی نیز که پیش تر به دلیل شرکت در یک گردهمایی برای «آب بازی» بازداشت و به طور موقت آزاد شده بود همان روز در پی مراجعه به دادسرای آمل بازداشت و به بازداشتگاه پلیس امنیت منتقل می شود که پس از یک روز بازداشت در بازداشگاه پلیس امنیت به زندان آمل منتقل می‌شود.

 

خانواده فرشته شیرازی اطلاعی از محل نگهداری وی نداشتند اما دختر وی پس از انتقال به زندان متوجه حضور مادرش در زندان آمل می شود. دختر وی فردای آن روز به قید وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه از زندان آزاد شد.

 

علی رغم گذشت بیش از ۱۵ روز از بازداشت فرشته شیرازی، وی همچنان به دستور اداره ی اطلاعات آمل حق تماس تلفنی و ملاقات با اعضای خانواده ی خود را ندارد.

 

در زندان آمل تنها یک اتاق ۶۰ متری برای زندانیان زن اختصاص داده که بیش از ۵۰ زندانی بدون در نظر گرفتن تفکیک جرائم در یک اتاق بسته نگهداری می‌شوند و روزانه تنها دو ساعت می‌توانند از حق هواخوری استفاده کنند.

 

در همین راستا سازمان عفو بین الملل ۲۳ شهریورماه فراخوانی فوری برای نجات جان فرشته شیرازی داد، در این فراخوان آمده است” فرشته شیرازی، یک فعال حقوق زنان و عضو کارزار یک میلیون امضا روز ۴ سپتامبر در شهر آمل در شمال ایران دستگیر شد. فرشته شیرازی، مادر دو فرزند و یک فعال حقوق زنان روز ۴ سپتامبر ۲۰۱۱ بعد از اینکه به دفتر وزارت اطلاعات در آمل احضار شد دستگیر شد. دلیل اصلی دستگیری او نامعلوم است ولی گمان می رود به پرونده ای که دو سال قبل در رابطه با فعالیت‌های حقوق زنانش و نوشته‌ها در بلاگش علیه او باز شد ارتباط داشته باشد. در این مورد عفو بین‌الملل او را زندانی عقیدتی می داند که صرفا بخاطر بکار بردن مسالمت آمیز حق آزادی بیان دستگیر شده است. فرشته شیرازی در حال حاضر در بخش زنان زندان آمل نگه داشته می‌شود و گزارش شده اجازه ندارد به خانواده‌اش تلفن بزند یا دیدارهایی با آن‌ها داشته باشد. او دسترسی به وکیل ندارد.»

 

فرانک فرید، شاعر و مترجم، دیگر فعال حقوق زنان است که عصر روز شنبه ۱۲ شهریور همزمان با تجمعی که از سوی فعالین محیط زیست در اعتراض به خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه برگزار شده و از سوی نیروهای امنیتی در تبریز و ارومیه به خشونت کشیده بوده بود در سه راه امین تبریز همراه با ضرب و شتم شدید دستگیر شد.

 

علیرغم امکان ملاقات خانم فرید که هم اکنون در بند زنان زندان مرکزی تبریز نگهداری می‌شود با خواهر خود در دوازدهم شهریورماه، وکیل مدافع وی برای امضای وکالت نامه خانم فرید با مشکل مواجه شده بود.

 

یکی از همبندان فرانک فرید که اخیرا آزاد شده در رابطه با وضعیت جسمانی خانم فرید گفته که «در نتیجه ضربات شدید وارده به فرانک، گوش چپ وی دچار مشکل شنوایی شده و با توجه به امکانات محدود پزشکی و دارویی زندان، امکان دارد این فعال فرهنگی و شاعر بنام تبریزی، ناقص العضو شود.»

 

وی در ادامه می افزاید: «روز اول بازداشت، خانم فرید چندین بار مورد ضرب و شتم قرار گرفت تا جایی که به علت وخامت حال وی به درخواست مامورین، اورژانس به محل بازداشت آمده و ساعت‌ها زیر سرم قرار داشت.»

 

عادل یکتا همسر خانم فرید در واکنش به اخبار مربوط به ضرب و شتم همسرش در گفتگویی با سایت جرس گفته بود که «بگذارید در این مورد چیزی نگویم… تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که در آن روز که شهر تبریز در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه شلوغ شده بود فرانک را بازداشت کرده‌اند. این در حالی است که همسرم برای خرید از منزل بیرون رفته بود و الان هم از اتهاماتش هیچ اطلاعی نداریم. اما امیدواریم هر چه زودتر رفع اتهام از ایشان شود و آزاد شود.»

 

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانه‌ای دیگری خواستار انجام تحقیقات فوری و مستقل در مورد گزارش های مربوط به شکنجه و بدرفتاری با فرانک فرید روزنامه نگار و فعال حقوق زنان شده است سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود می نویسد: «به نظر می رسد که وی ممکن است به “توهین به رهبری”، “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی” متهم شده باشد.»

 

این سازمان در ادامه می‌گوید که «خانم فرید تنها به خاطر فعالیت های مشروعش در زمینه حقوق بشر بازداشت شده است و به همین دلیل می بایستی فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود.»

زندانیان