نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

هشدار نماینده مجلس در مورد «کودک‌همسری» و «دختران ۱۵ ساله مطلقه»

15-جولای-2017

گروه خبری: زنان - کودکان -

سایت نفس در قفس: رئیس فراکسیون زنان مجلس ایران با اشاره به وجود پدیده‌های «کودک همسری» و «دختران ۱۵ ساله مطلقه» از تلاش این فراکسیون برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران از ۱۳ سال به ۱۵ سال خبر داد.

بر اساس آمارها سالانه حدود ۴۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج می‌کنند و بیش از هزار دختر زیر ۱۵ سال طلاق می‌گیرند.

پروانه سلحشوری روز شنبه ۲۴ تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، اعلام کرد که از مرکز پژوهش‌های مجلس، درخواست کرده تا درباره «پدیده کودک‌همسری» تحقیق کند تا مشخص شود، این موضوع بیشتر در کدام مناطق کشور وجود دارد و علت‌های آن چیست.

رئیس فراکسیون زنان مجلس، فقر و اعتقادات مذهبی برخی خانواده‌ها را از جمله دلایل ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال در ایران دانست.

بر اساس آمار ثبت احوال ایران، در نه ماهه اول سال گذشته، ۲۹ هزار و ۷۱۰ دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده و ۸۷۱ دختر زیر ۱۵ سال طلاق گرفته اند.

در سال ۹۴ نیز ۳۷ هزار و ۷۱۷ دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده و هزار و ۲۴۹ دختر زیر ۱۵ سال طلاق گرفته بودند.

بر اساس آخرین تغییرات قانون مدنی ایران، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است، اما در این قانون پیش‌بینی شده ازدواج زیر این سنین با «اذن ولی» و «تشخیص دادگاه صالح» ممکن است.

سال گذشته نیز برخی از نمایندگان زن مجلس از تلاش برای تغییر قوانین دختران زیر ۱۵ سال سخن گفته بودند و ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، نیز ازدواج دختران «پیش از بلوغ عقلی و داشتن قدرت تصمیم‌گیری» را باطل دانسته بود.

با این حال مینو اصلانی، رئیس بسیج، ممنوع کردن ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را مخالف «آموزه‌های دینی» و در تضاد با «فطرت انسانی» خوانده و تنها رسیدن به «بلوغ شرعی» را برای ازدواج کافی دانسته بود.

نرخ بالای بازگشت به زندان در ایران

روز شنبه همچنین معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد که نرخ بازگشت به زندان در دنیا پنج درصد است، اما در ایران این نرخ به ۲۰ درصد رسیده است.

شهیندخت مولاوردی تأکید کرد که بازگشت زنان زندانی به زندان، در زمستان افزایش می‌یابد و به همین دلیل نیاز است تا مراکزی برای نگهداری از این زنان با هدف جلوگیری از بازگشت آنان به زندان وجود داشته باشد.

او همچنین با اشاره به ایجاد مرکز حمایت از زنان آسیب‌دیده توسط انجمن «طلوع بی‌نشان‌ها» افزود: «با وجود آنکه این مرکز هیچ تابلو و آرم و نشانی ندارد… اهالی محل در روز افتتاح آن در مقابل مرکز اجتماع کردند و خیلی طول کشید تا توانستیم آنها را در خصوص افتتاح چنین مرکزی در محله‌شان متقاعد کنیم».

پیش از این نیز مقام‌های سازمان زندان‌ها اعلام کرده‌اند که تعدادی از زندانیان سابق به دلیل نیاز به محل اسکان در زمستان جرم‌هایی را انجام می‌دهند تا به زندان بازگردند.

اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، در سال ۹۴، نرخ بازگشت زندانیان به زندان‌ها را ۴۷ درصد اعلام کرده بود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در اسفند ماه ۹۵ نیز گفته بود که «مراکز نگهداری زنان بزهکار یا آسیب‌دیده تقریباً در کشور وجود ندارند».

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در شهریور ماه ۹۵ گفته بود که در ۲۴ مرکز «نگهداری از زنان ویژه» در سراسر کشور «به این زنان خدمات ارائه می‌شود».

او گفته بود که برخی از زنان داوطلبانه وارد مراکز سازمان بهزیستی شده و برخی دیگر با حکم قضایی به مراکز این سازمان فرستاده می‌شوند.

برچسب ها:

زندانیان