نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وکیل “بهاره هدایت”؛ امیدوار برای اعمال ماده ۱۳۴

17-آگوست-2015

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: وکیل‌مدافع بهاره هدایت با اشاره به درخواست موکلش برای اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اظهار امیدواری کرد که با اعمال این قانون، حکم آزادی موکلش سریع‌تر به اجرای احکام ابلاغ شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یوسف مولایی، درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: “من وکالت یکی از پرونده‌های خانم هدایت را که مربوط به سال ۸۹ است، بر عهده دارم”.

وی یادآور شد: “موکلم در سال ۸۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس محکوم شد و در مجموع وی با عناوین اتهامی متعدد به ۹ سال و نیم حبس محکوم شد که در رابطه با پرونده های دیگر وی اطلاعی ندارم”.

مولایی با اشاره به ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی ادامه داد: “طبق این ماده «در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد، دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجرا شود، مجازات اشد بعدی اجرا می شود “.

وی یادآور شد: “در قانون قدیم مجازات اسلامی اگر فردی سه جرم را مرتکب می شد، مجازات‌ها با هم جمع و مجموع مجازات در مورد متهم اعمال می شد ولی در قانون جدید اینگونه نیست و اگر کسی بیش از سه جرم مرتکب نشده باشد، دادگاه برای هر یک از جرایم حداکثر مجازات را در نظر گرفته و مجازات اشد را اعمال می‌کنند”.

مولایی با اشاره به اینکه طبق قانون جدید مجازات اسلامی، مجازات بهاره هدایت می تواند کاهش یابد، گفت: “ناگفته نماند که موکلم حدود ۶ سال در زندان است و اگر قانون جدید مجازات اسلامی در خصوص وی اعمال شود، امکان آزادی‌اش وجود دارد”.

وکیل مدافع بهاره هدایت افزود: “موکلم درخواست اعمال ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی را کرده، البته من پیگیر موضوع هستم و در مراجعه‌ای که سه هفته گذشته به دادگاه داشتم به من اطلاع دادند که پرونده هنوز به دادگاه تجدیدنظر نرسیده است”.

مولایی افزود: “ممکن است اکنون پرونده به شعبه تجدیدنظر دادگاه صادرکننده حکم رسیده باشد. امیدوارم دادگاه محترم با اعمال قانون جدید مجازات اسلامی حکم آزادی موکلم را هرچه سریع‌تر به اجرای احکام ابلاغ کند”.

برچسب ها:

زندانیان