نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پلمب دفتر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان توسط شهرداری

20-دسامبر-2014

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: یکی از دفا‌تر انتشارات روشنگران و زنان از سوی شهرداری منطقه ۱۱ تهران پلمب شد.

الهه خسروی‌یگانه در خبرآنلاین نوشت: روز چهارشنبه هفته گذشته، ۲۶ آذر ماموران شهرداری با رجوع به دفتر دوم انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، آن را غیرقانونی دانسته و در ‌‌نهایت اقدام به پلمب آن کرده‌اند.

به گفته شهلا لاهیجی مدیر این انتشارات، اما مشکل اساسی‌تر از این حرف‌هاست. او در این باره می‌گوید: «در همه جای دنیا کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها و ناشران مورد حمایت شهرداران قرار می‌گیرند چون حوزه‌های فرهنگی هستند و برای هر جایی به عنوان اعتبار محسوب می‌شوند. به نظرم شهرداری منطقه ۱۱ انگار نوعی خصومت شخصی با ناشران دارند چون مدام برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند.»

ظاهرا ماجرا از اینجا آغاز شده که چند نفر از طرف شهرداری به دفتر دوم این انتشارات می‌روند و به بهانه اینکه این مکان، دفتر پخش یا انبار انتشارات است، اقدام به پلمب آن می‌کنند. لاهیجی می‌گوید: «ما یک سری مدارک از ارشاد و اتحادیه داریم که نشان می‌دهد این مکان دفتر دوم ماست نه دفتر پخش یا انبار. علت وجودی آن هم به خاطر این است که بتوانیم کتاب‌هایمان را راحت به کتابفروشی‌های جلوی دانشگاه برسانیم چون با توجه به مشکل طرح ترافیک و مسائل دیگر نیاز داشتیم که دفتری هم در محدوده میدان انقلاب داشته باشیم.»

اما ماموران شهرداری به شهلا لاهیجی گفته‌اند باید بین دو دفتر شما حداقل دو چهار راه فاصله باشد: «نمی‌دانم این را از کجا درآوردنده‌اند. بر اساس کدام قانون و آیین‌نامه می‌گویند دو چهار راه فاصله؟ باید یک بار برای همیشه این مشکلات برطرف شود. من متاسفانه تهران نبودم و دفتر پلمپ شد ولی ما تنها ناشری نیستیم که این اتفاق برایش افتاده. منتها ناشران دیگر خودشان می‌روند و پلمپ‌ها را باز می‌کنند ولی من به کارمندم گفتم اصلا این کار را نکن چون همه حرف ما بر سر قانونگرایی است و اگر به نظرمان قانونی اشتباه می‌آید دلیل نمی‌شود که آن را زیر پا بگذاریم.»

با این حال مریخ‌نژاد رییس اجرای احکام شهرداری منطقه ۱۱ نظر دیگری دارد. او می‌گوید که اصناف تنها حق داشتن یک دفتر کار دارند و نمی‌توانند به بهانه کاری دفا‌تر متعددی در گوشه و کنار شهر احداث کنند مگر اینکه آن را ثبت کرده باشند.

شهلا لاهیجی هم از نامه‌هایی که از سوی وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران مبنی بر دفتر کاری بودن آن مکان تهیه شده حرف می‌زند و اینکه ماموران شهرداری آن‌ها را قبول نکرده‌اند.

مریخ‌نژاد می‌گوید: «مدارک کامل نبوده است و آن دفتر باید پلمپ می‌شد.»

بنا به گفته ناشر روشنگران و مطالعات زنان، سال گذشته هم چنین اتفاقی برای این دفتر کارش رخ داده بود و بعد از رجوع او به شهرداری و رویت مدارک دفتر فک پلمپ شده و دوباره انتشارات روشنگران کارش را در آن از سر گرفته است.

لاهیجی می‌گوید: «به هر صورت این مشکل حل خواهد شد اما نکته اینجاست کار ما را فلج کردند. آیا بناست که مدام کار ناشر فلج شود؟ چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند؟ به نظرم اتحادیه ناشران و شهرداری باید این مشکل را حل کنند چون در این شرایط بحرانی که تیراژ به پانصد عدد هم رسیده دیگر تحمل چنین چیزهایی خیلی است. به ما در فرهنگسرا‌ها جا نمی‌دهند، امکان تبلیغات آن هم در مکان‌های که متعلق به ما و همه شهروندان است نمی‌دهند و با این وجود تازه برایمان مزاحمت هم درست می‌کنند.»

در هفته کتاب، اتحادیه ناشران با قالیباف شهردار تهران نشستی برگزار کرد که در آن ناشران درباره مشکلاتشان با شهرداری سخن راندند. در آن جلسه محمدباقر قالیباف قول داد که فکری برای مشکلات ناشران انجام دهد و موانع را از میان بردارد اما ظاهرا همچنان در بر‌‌ همان پاشنه همیشگی می‌چرخد. در این میان مشکلات ناشران منطقه ۱۱ که یکی از اصلیترین مناطق از نظر حضور و تجمع ناشران و کتابفروشی‌ها محسوب می‌شود، با شهرداری بیشتر است.

زندانیان