نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کشف حجاب در خودرو و دور دور، موجب تذکر و توقیف خودرو می شود

15-نوامبر-2015

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: سخنگوی نیروی انتظامی گفت که حرکات نمایشی، دور دور کردن و کشف حجاب منجر به توقیف خودرو شده که در یک هفته گذشته در کل کشور ۱۰ هزار راننده در این خصوص تذکر گرفته و ۲ هزار خودرو نیز پس از توقیف کلاسه و پرونده شدن، در حال رسیدگی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی در پنجمین نشست سخنگوی ناجا دستور فرمانده ناجا مبنی بر پیگیری و برخورد با رانندگانی که هنجارشکنی کرده و با سرعت‌های سرسام آور و دور دور کردن آرامش را از مردم سلب کرده، همچنین در خودروها کشف حجاب می‌کنند را ابلاغ کرد.

وی همچنین اظهارداشت: “لازمه زیست هنجارمند، رعایت هنجارها در جامعه است”.

سخنگوی نیروی انتظامی تصریح کرد: “حجاب هنجاری است که در جامعه اسلامی پذیرفته شده و رعایت آن برای همگان الزامی است”.

وی به مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ۲۶ دستگاه ابلاغ گردید اشاره و بیان داشت: “طبق مصوبه این شورا مبنی بر اشاعه فرهنگ حجاب در جامعه، پلیس آخرین دستگاه است و چنانچه همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند نیازی به حضور پلیس نیست و کم‌کاری و کاستی برخی دستگاه‌ها پلیس را مجبور به برخورد سلبی می‌کند”.

این مقام ارشد انتظامی از دختران و زنان خواست که با رعایت هنجارها پلیس را یاری کنند.

وی به آماری در این زمینه پرداخت و گفت: “بیشتر تعارضات و تعدی به خانم‌هایی است که پوشش مناسب ندارند و واقعاً بعضی بدپوششی‌ها و بی‌حجابی‌ها اثر روحی و روانی در جنس مخالف می‌گذارد”.

سردار منتظرالمهدی به امر به معروف و نهی از منکر که توصیه اسلام است، اشاره و اظهارداشت: “همگان باید به میدان بیایند تا امر به معروف لسانی که امری انسانی و اسلامی است نهادینه شود”.

سخنگوی نیروی انتظامی تصریح کرد: “طبق ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی در مواردی که باعث جریحه‌دار شدن عفت عمومی و کشف حجاب شود، پلیس به عنوان ضابط قضایی ورود پیدا کرده و برخورد می‌کند”.

سردار منتظرالمهدی به ایجاد سامانه ثبت تخلفات و در اختیار گذاشتن این سامانه برای تعدادی از مسئولان و مدیران کشوری، لشگری و مأموران نامحسوس پلیس اشاره کرد و گفت: “در صورت مشاهده رانندگان متخطی و موارد کشف حجاب در خودروها، شماره آنها توسط این سامانه ارسال شده و در اختیار پلیس امنیت قرار می‌گیرد که پلیس امنیت این رانندگان را احضار کرده که کمترین برخورد با آنها ممنوع‌الخدمات شدن رانندگان است”.

وی تأکید کرد: “در صورت روئیت این موارد توسط پلیس راهور یا پلیس امنیت، در صورت کشف حجاب، ماشین به پارکینگ منتقل شده تا رسیدگی قانونی انجام شود”.

سردار منتظر المهدی عمده این موارد را حرکات نمایشی و خطر آفرین و کشف حجاب در داخل خودروها عنوان کرد و اظهارداشت: “پلیس راهور با توجه به حکمی که از دادستانی گرفته، با مشاهده خودروهایی‌ که چنین مواردی را داشته باشند، خودروها را متوقف کرده، به پارکینگ منتقل می‌کند و یک هفته خودروها در پارکینگ می‌ماند تا به جرایمشان رسیدگی شود”.

معاون اجتماعی ناجا به آماری در این زمینه پرداخت و گفت: “در یک هفته گذشته در کل کشور حدود ۱۰ هزار خودرو که دارای حرکات نمایشی، دور دور یا کشف حجاب بودند تذکر گرفته‌اند”.

وی افزود: “۲ هزار خودرو کلاسه و پرونده شده و در حال رسیدگی هستند”.

زندانیان