نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

۳۰ درصد زنان ایرانی بی‌سوادند

2-مارس-2015

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: قدر مطلق بی‌سوادی در ۱۵ سال اخیر تقریبا ثابت مانده است و زنان دو سوم مجموعه بی‌سوادان کشور را تشکیل می‌دهند. 

به گزارش آنا، علی باقرزاده در دهمین نشست معاونت امور زنان و خانواده با مشاورین امور بانوان دستگاه‌های اجرایی در تعریف سواد گفت: از منظر سازمان سواد به صورت عام مجموعه‌ای توانایی‌ها و قابلیت‌هایی است که فرد بتواند ارتباط و تعامل سازنده‌ای با خود و خدا و دیگران برقرار کند، آگاهانه و با اختیار بتواند در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت کند و با توسعه دانش و اطلاعات خود زندگی را بهبود بخشد.

وی افزود: توانایی خواندن و نوشتن، مهارت روخوانی قرآن و درک و فهم آن و کاربردش در زندگی به معنای سواد محسوب می‌شود و اگر کسی این توانایی را نداشته باشد، بی‌سواد تلقی می‌شود. البته بی‌سوادی محدود به خواندن و نوشتن نمی‌شود بلکه فرد بی‌سواد از سایر ابعاد سواد مانند سواد اجتماعی، سواد بهداشتی، سواد سیاسی، سواد اقتصادی به قدر کفایت برخوردار نیست. 
وی در مورد وضعیت سواد در کشور گفت: در سال ۱۳۳۵، ۱۵ درصد و در سال ۱۳۹۰، ۸۵/۲ درصد از زنان و مردان ۶ سال به بالا با سواد هستند، البته قدر مطلق بی‌سوادی در ۱۵ سال اخیر تقریبا ثابت مانده است همچنین رشد درصد با سوادی در دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلیادی فقط یک درصد بوده است. 

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: زنان روستایی بالا‌ترین نرخ بی‌سوادی را دارند و ۳۰ درصد زنان بالای ۶ سال بی‌سواداند در حالی که زنان در سن ۳۰ تا ۴۹ سال عمدتا مادر هستند و نقش سواد در تربیت فرزند و کیفیت سطح زندگی نقش بسزایی را ایفا می‌کند. 

وی ادامه داد: دو سوم مجموعه بی‌سوادان را زنان تشکیل می‌دهند البته درصد بی‌سوادی در مناطق شهری و روستایی نصف نصف است.

برچسب ها:

زندانیان