نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آزادی کشیش سابق کلیسای آشوری به همراه دو نوکیش مسیحی دیگر

6-مارس-2015

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: کشیش سایق کلیسای پنطیکاستی شهر آرا در تهران بهمراه دو تن دیگر از نوکیشان مسیحی که در ایام کریسمس «جشن میلاد» مسیح در تهران توسط ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت و طول دوران بازداشت خود را زیر بازجویی و در سلول انفرادی گذرانده بودند، با سپردن وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه بطور موقت آزاد شدند.

 به گزارش « محبت نیوز»،  “کشیش آشوری ” ویکتور بِت تًمرز” و دو تن از نوکیشان مسیحی که در دیماه سال جاری طی اجرای مراسم کریسمس (سالروز تولد عیسی مسیح) در خانه ای در منطقه غرب تهران بازداشت شده بودند، به قید وثیقه به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه از زندان اوین آزاد شدند.

از این سه تن ابتدا نوکیش مسیحی “امین افشار نادری”  ۲۶ ساله ، وی در روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ پس از گذراندن ۳۶ روز در بازداشت با سپردن وثیقه ۰۰ ۱ میلیون تومانی به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه از زندان آزاد شد. از این مدت وی ۳۰ روز از ایام بازداشت خود را در سلول انفرادی گذراند. این زندانی نوکیش مسیحی، پس از آزادی یک بار دیگر نیز توسط اداره اطلاعات به یک مکان غیر رسمی احضار و مورد بازجوئی مجدد قرار گرفت.

دیگر نوکیش مسیحی “کاویان فلاح محمدی” نیز با حدود یک هفته تاخیر پس از امیر و با همان شرایط به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه با قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد شد. علت تاخیر در آزادی این نوکیش مسیحی گفته می شود وی چون ساکن شمال کشور می باشد، بنابراین مراحل قانونی ارائه سند به دادگاه انقلاب توسط بستگان وی بیشتر به طول انجامید. در طول مدت زمان طولانی برای مراحل سپردن سند از شهرستان به دادگاه وی از سلول انفرادی به یکی از بندهای زندان اوین منتقل شده بود.

کشیش سپید موی آشوری ” ویکتور بِت تًمرز” ، در تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۳ پس از تحمل ۶۵ روز حبس، با سپردن یک وثیقه ملکی بسیار سنگین به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد. این کشیش مسیحی با وجود سن بالا در بیشتر مدت بازداشت در انفرادی بود و از بیماریهای جسمی رنج فراوان برد.

” ویکتور بِت تًمرز” کشیش سایق کلیسای پنطیکاستی شهر آرا در تهران ضمن این که به دلیل سختی های بازداشتگاه انفرادی در طول مدت زندان موقتش در زندان اوین دچار مشکلات حاد جسمانی شد، پس از آزادی نیز همچنان وضعیت جسمانی مناسبی نداشته و از بیماری رنج می برد.

اکنون این سه تن پس از آزادی موقتشان باید منتظر احضاریه مجدد جهت برگزاری زمان تشکیل دادگاه باشند. در طی این مدت این افراد حق هیچگونه فعالیت مسیحی و تشکیل جلسات کلیسائی را ندارند.

” کشیش ویکتور” از کشیشان رسمی آشوری می باشد که بیش از سه دهه در کلیساهای پنطیکاستی منشاء خدمات فراوانی بوده است.وی که در بین فارسی زبانان مسیحی نیز به خدمت شبانی مشغول بود با دخالت برخی عناصر وابسته به حکومت از سوی  مقامات و مسئولان امنیتی و اطلاعاتی در ۳۱مارچ ۹ ۰۰ ۲ سرویس فارسی آن کلیسا که که برای نوکیشان مسیحی فارسی زبان بوده تعطیل و وی نیز از کار برکنار شد. گفته می شود که تعطیلی کلیسا در آن ایام و برکناری وی با تلاش و دخالت “یوناتان بت کلیا” نماینده اقلیت آشوری در مجلس شورای اسلامی برنامه ریزی و اجرا شد.

شایان ذکر است، کشیش ویکتور و همسر و فرزندش به همراه ۱۲ نوکیش مسیحی، در بعداظهر روز جمعه پنجم دی ماه سال جاری که جهت برگزاری جشن میلاد مسیح دور هم گرد آمده بودند توسط ماموران لباس شخصی دادستانی دادگاه انقلاب اسلامی در خانه شخصی خود مورد هجوم قرار گرفتند. در این رویداد ماموران امنیتی اقدام به بازداشت موقت این افراد در همان مکان نموده و مانع از ادامه برگزاری این جشن شدند.

پس از بازجوئی کتبی و اخذ تعهد، همه حاضرین در جشن کریسمس غیر از سه نفر آزاد شدند و اجازه یافتند که از خانه شخصی کشیش بت تمرز خارج شوند. سپس ماموران اقدام به بازداشت کشیش “ویکتور” و دو نفر از حاضران دیگر به اسامی “امیر افشار نادری” و “کاویان فلاح محمدی” نموده و آنها را به بازداشتگاه زندان اوین منتقل کردند.

این گزارش حاکی است این افراد پس از انتقال به زندان اوین، ماموران  ابتدا موهای سر آنان را مانند محکومین خلافکار تراشیده و سپس آنها را به سلولهای انفرادی منتقل کردند. این افراد در دوران بازداشت خود بدفعات توسط بازجویان زندان مورد بازجوئی قرار گرفته و بدون هیچ اتهام مشخصی در بازداشت بسر می بردند و خانوادهها نیز از وضعیت آنان تا مدتها اطلاع دقیقی نداشتند.

لازم به ذکر است پس از این رویداد و انتشار خبر آن در رسانه ها، وزارت امور خارجه بریتانیا نیز با انتشار بیانیه ای نگرانی عمیق خویش را از ادامه بازداشت “کشیش ویکتور بت ترمز” و دو تن از نوکیشان مسیحی ابراز کرده بود. در این بیانیه نوشته شد: دولت بریتانیا عمیقن نگران ادامه سیاست سرکوب و تعقیب اقلیت های دینی از جمله مسیحیان ایرانی توسط حکومت جمهوری اسلامی است. بریتانیا و جامعه جهانی انتظار دارند حکومت ایران به مفاد عهدنامه های بین المللی در مورد آزادی بیان و عقیده پایبند باشد.

زندانیان