نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

استخراج ۱۹۸۰ عنوان مجرمانه از قوانین کشور

17-آگوست-2015

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: مدیرکل پیشگیری وضعی معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه ۱۹۸۰ عنوان مجرمانه از قوانین کشور استخراج شده، گفت: بیشتر اتهامات و جرم ها به مسایل اجتماعی بازمی گردد.

به گزارش ایرنا، علیرضا ساوری عصر شنبه در نشست سازمان های مردم نهاد با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه که در محل این معاونت برگزار شد، افزود: سنگاپور که از سختگیرترین کشورها در بحث عناوین مجرمانه است، ۶۸۰ عنوان مجرمانه دارد و در کشورهای معدودی ۶۰۰ تا ۹۰۰ عنوان مجرمانه وجود دارد در حالیکه ۱۹۸۰ عنوان مجرمانه از قوانین ما استخراج شده است.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۳، ۱۵ میلیون پرونده وارد سیستم قضایی کشور شده، گفت: این میزان در سال ۱۳۹۲، ۱۳ میلیون پرونده بوده است.
این مقام قضایی افزود: پنج عنوان اتهامی شامل سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی و تهدید، ۴۰ درصد پرونده های سال ۱۳۹۳ تشکیل می دهند.
ساوری افزود: ۱۴ درصد پرونده های ورودی دستگاه قضاییه در سال ۱۳۹۳ را تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت، نگهداری و مالکیت مواد مخدر و استعمال مواد مخدر به خود اختصاص داده است.
به گفته وی، ۲۷ درصد این پرونده ها به مزاحمت تلفنی، صدور چک بلامحل، ترک انفاق، قصور عدوانی، افترا، جعل، حمل مواد مخدر، مزاحمت ملکی و اموال مفقودی اختصاص دارد.
ساوری با بیان اینکه بیشتر این پرونده ها به مسایل اجتماعی بازمی گردد، خاطر نشان کرد: سازمان های مردم نهاد می توانند نقش موثری در کاهش جرایم در کشور داشته باشند.
مدیرکل پیشگیری وضعی معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: ۱۱ استان کشور، ۷۵ درصد ورودی دستگاه قضایی را تشکیل می دهند و با وجود همه تلاش های حوزه امنیتی – قضایی، شاهد افزایش جرایم عناوین اتهامی بوده ایم که یک میلیون و ۶۶۸ هزار نفر در سال ۱۳۹۳ بر اثر جرایم مختلف توسط نیروی انتظامی و ضابطین دستگیر شدند و برای سیر مراحل رسیدگی در اختیار مقامات قضایی قرار گرفتند.
ساوری به سه چالش خشکسالی، حاشیه نشینی و تبعات ناشی از آن و بیکاری قشر جوان تحصیلکرده در کشور اشاره کرد و گفت: در دهه ۷۰، سه میلیون و ۳۰۰ هزار، در نیمه اول دهه ۸۰، پنج میلیون و ۸۰۰ هزار و در اواخر دهه ۸۰، هشت میلیون و ۱۳۷ هزار حاشیه نشین در کشور داشتیم که این حاشیه نشینی تبعات جبران ناپذیری بر وقوع جرم در کشور دارد.
وی ادامه داد: مدیرکل ذیربط حاشیه نشینان را در سال ۱۳۹۳، ۱۱ میلیون نفر عنوان کرد.
ساوری با بیان اینکه چهار ونیم میلیون جمعیت تحصیلکرده بیکار در کشور داریم، گفت: سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تحصیلکرده بیکار به این جمعیت اضافه می شود.
به گفته وی، پیشتر جمعیت تحصیلکرده در زندان ۱۷۰۰ نفر بود که اکنون ۲۲ هزار نفر از جمعیت زندانیان تحصیلکرده هستند.
وی با بیان اینکه جرایم پیچیده و آسیب های اجتماعی چند لایه شده، گفت: برای کاهش جرایم از ظرفیت همه دستگاه ها استفاده نکردیم، مردم را مشارکت ندادیم و اولویت بخشی اقدامات بر جنبه های برخورد و مقابله ای بوده است.
این مقام قضایی، سرعت، فرصت و ابزار را سه ضلع مثلث عملیات جرم برشمرد و ادامه داد: افراد برای ارتکاب جرم از دو ضلع سرعت و ابزار بهره مند هستند، اما ضلع فرصت را در اختیار ندارند که افراد بزه دیده یا در معرض بزه این عامل را در اختیار آنها قرار می دهند.
وی از جمله راهبردهای اصلی و محوری در پیشگیری را ارتقای آگاهی عمومی پیشگیرانه با هدف بهره گیری از ظرفیت های مردمی و سلب فرصت ارتکاب جرم، تقویت جایگاه پیشگیری در قوانین و مقررات کشور و ارتقای آگاهی تخصصی پیشگیری برای مسوولان و دست اندرکاران تامین امنیت عنوان کرد.

برچسب ها:

زندانیان