نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

امتناع هانی یازرلو از اعزام به بیمارستان با لباس زندان و محرومیت مهدی ساجدی فر از درمان

19-سپتامبر-2013

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: دکتر هانی یازرلو که قرار بود برای تکمیل آزمایش‌های پزشکی و پیگیری درمان خود روز ۲۳ شهریور به بیمارستان اعزام شود پس از آنکه با اصرار زندانبانان اوین مبنی بر پوشش لباس زندان و دستبند و پابند مواجه شد، از ادامه درمان انصراف داد. همزمان زندانی سیاسی مهدی ساجدی فر که از بیماری حاد گوارشی رنج می‌برد، برای چندمین بار از اعزام به بیمارستان برای انجام درمان بازماند.

 

به گزارش جرس، هانی یازرلو از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و پس از انقلاب در دو مقطع دهه ۶۰ و ۷۰ است و از بیماریهای معده و ریه و خصوصا بیماری قلبی رنج می‌برد.

 

وی تاکنون ۲ بار عمل قلب باز انجام داده است و آزمایش‌های ضروری مورد اشاره مربوط به چک بیماری قلبی بود که با اصرار بر پوشیدن لباس، اکنون در محاق بلاتکلیفی قرار گرفته است.

 

خانواده یازرلو شامل همسرش نازیلا دشتی و پسرانش هود و حامد در فاصله سال‌های ۸۶ تا ۹۱ هر کدام ۳ سال را در زندان‌های اوین و گوهردشت سپری کرده‌اند.

 

وی تاکنون چندبار برای تشکیل پرونده عدم تحمل کیفر به تشخیص پزشکان زندان به بیمارستان اعزام شده است که به دلیل وضعیت وی از پوشیدن لباس و زدن دستبند معاف بوده است ولی در آخرین اعزام به دلیل اصرار مقامات زندان بر پوشاندن لباس موهن زندان و اعزام این پزشک نزد همکاران سابق خود برای گرفتن زهر چشم از جامعه پزشکی وی از ادامه درمان بازمانده است.

 

قاضی پیرعباسی، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در اردیبهشت ماه ۹۰ این پزشک متخصص را به یک سال زندان در تبعید و ۱۰ سال اقامت اجباری در آن شهر محکوم کرده است.

 

بر اساس این گزارش، همزمان مهدی ساجدی فر، متخصص تعیین هویت ژنتیک که از بیماری حاد گوارشی رنج می‌برد، برای چندمین بار از اعزام به بیمارستان برای انجام درمان بازماند.

 

دلیل این امر، اصرار مقامات زندان به پوشاندن لباس موهن زندان و استفاده از دستبند هنگام انتقال این زندانی است.

 

این کار‌شناس سیستم‌های تعمین توالی DNA که دارای ۱۰ سال تجربه در زمینه ژنتیک مولکولی و پزشکی است، بهمن ماه ۱۳۹۰ توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و ۲ ماه را در انفرادی گذراند و سرانجام توسط قاضی صلواتی به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم گردید.

 

اتهام این «عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان» و «عضو انجمن بیوتکنولوژی و ژنتیک» ایران ارتباط با دول بیگانه اعلام شده که این پژوهشگر جوان را به جای کار علمی به گوشه زندان گسیل کرد.

 

مهدی ساجدی فر در کارنامه معتبر علمی خود، راه اندازی سیستم تعیین هویت ژنتیک تشخیص هویت نیروی انتظامی ایران، سیستم تعیین هویت ژنتیکی پزشکی شهرهای مشهد، تهران و اصفهان و بخش ژنتیک تعیین هویت شهدای گمنام دفاع مقدس را دارد و تاکنون کار‌شناسان جوان متعددی را در این رشته تربیت کرده است.

 

عضویت در «انجمن ژنتیکی آفریقای جنوبی»، «انجمن بین المللی پزشکی قانونی»، انجمن پزشکی قانونی هند و انجمن محک بخشی از افتخارات این زندانی بند ۳۵۰ است.

 

همچنین عضویت کمیته علمی دومین کنگره بیوتکنولوژی دانشجویان سراسر کشور و عضویت کمیته اجرایی کنگره نهم و دهم ژنتیک ایران در کارنامه وی ثبت شده است. او همچنین مقالات متعددی در کنگره‌های بین المللی از جمله کشورهای هند، آلمان، اتریش، فرانسه، آمریکا و افریقای جنوبی ارایه داد که مورد قبول و تقدیر قرار گرفته است.

 

مهدی ساجدی فر در زمینه‌های علمی مرتبط دارای ابتکاراتی هم بوده است، از جمله راه اندازی ده‌ها تکنیک جدید ژنتیک مولکولی در مراکز درمانی و تحقیقاتی کشور و ارایه مقالات بدیع در زمینه تعیین هویت مولکولی براساس تکنیک‌های نوین در کشورهای هند و مالزی.

 

او همکاری مستمری نیز با ان جی او‌ها و سازمانهای خیریه چون کانون غیرانتفاعی هموفیلی ایران در بخش تشخیص دارد.

 

وی دلیل امتناع از پوشیدن لباس موهن زندان و انتقال به بیمارستان طالقانی را کارهای مشترک علمی با این بیمارستان تحت نظر سازمان بهزیستی دانسته و می‌گوید: حضور با دستبند و لباس زندان، تاثیر نامطلوبی بر روی جوانان فعال در عرصه مورد نظر خواهد داشت، چرا که سرنوشت کار سخت علمی و مجاهدت و تلاش در این عرصه را در قامت زندانی سیاسی و امنیتی مشاهده می‌کنند.

زندانیان