نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خواهان تحقیقات بی‌طرفانه در مورد مرگ بنیامین آلبوغبیش در اداره‌ی اطلاعات اهواز شد

2-جولای-2019

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل از مقام‌ها و مسئولان ایرانی خواست که بلافاصله تحقیقات مؤثر و بی‌طرفانه‌ای در مورد مرگ یک زندانی ۲۸ ساله، از اعضای اقلیت عرب اهوازی، انجام دهند که در شرایط مشکوکی درگذشته است.

به گفته‌ی این سازمان حقوق بشری، بنیامین البوغبیش ۵ خرداد بازداشت شده بود. یک ماه بعد، ۵ تیر، یک مقام اطلاعاتی که گمان می‌رود وابسته به حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بوده باشد به خانواده‌ی این زندانی اطلاع داده است که او در بازداشتگاهی در اهواز درگذشته است. مسئولان هنوز جنازه‌ی او را به خانواده‌اش تحویل نداده‌اند.

بیانیه‌ی عفو بین‌الملل تاکید کرده است که با توجه به استفاده‌ی سازمان‌یافته از شکنجه در بازداشتگاه‌های ایران، مرگ این جوان که از اعضای یک اقلیت اتنیکی به شدت تحت فشار بوده، و مشکل جسمانی شناخته‌شده‌ای هم نداشته، آن هم به فاصله‌ی اندکی بعد از دستگیری‌اش، این نگرانی جدی را ایجاد می‌کند که ممکن است این زندانی مورد شکنجه یا بدرفتاری‌های دیگری قرار گرفته باشد که مستقیم یا غیرمستقیم موجب مرگ او شده است.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل می‌گوید: «بنیامین البوغبیش در زمان دستگیری یک جوان تندرست بود. درگذشت تکان‌کننده‌ی او به فاصله‌ی یک ماه نگرانی‌های جدی در خصوص نحوه‌ی برخورد با او، شرایط بازداشت و احتمال شکنجه شدنش برانگیخته است. مقام‌ها و مسئولان ایرانی باید بی‌درنگ تحقیقات مؤثر و بی‌طرفانه‌ای در مورد مرگ او انجام دهند که شامل کالبدشکافی از جانب متخصصان مستقل هم باشد.»

او در ادامه می‌گوید: «قصور مقامات دولتی و قضایی در انجام تحقیقات در مورد مرگ‌های مشکوک در بازداشتگاه‌ها به معنی نقض حق حیات است. هرکسی که در مورد مرگ این زندانی مقصر شناخته شود باید، از طریق محاکمه‌ی منصفانه و بدون توسل به حکم اعدام، مورد مجازات قرار گیرد.»

به گفته‌ی این سازمان، مقام‌ها و مسئولان ایرانی سابقه‌ی هولناکی در شکنجه‌ی بازداشت‌شدگان و اعمال دیگر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی، اغلب به منظور گرفتن اعترافات اجباری، دارند.

فیلیپ لوتر می‌گوید: «مقام‌ها و مسئولان ایرانی باید تدابیر ملموس و مؤثری اتخاذ کنند که محافظت از تمام بازداشت‌شدگان در مقابل شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها را ضمانت کند؛ از جمله باید این امکان را برای بازداشت‌شدگان فراهم کنند که از زمان دستگیری و در طول مراحل تحقیقات و بازجویی به وکیل منتخب خودشان بلافاصله دسترسی داشته باشند.»

تحقیقات عفو بین‌الملل نشان ‌می‌دهد که مجموعه‌ای از مرگ‌های مشکوک بازداشت‌شدگان در ایران اتفاق افتاده است و از دسامبر ۲۰۱۷ تاکنون دستکم ۱۱ مورد از این‌گونه مرگ‌ها گزارش شده است.

مقام‌ها و مسئولان ایرانی پیوسته در انجام تحقیقات در خصوص موارد شکنجه و مرگ بازداشت‌شدگان و زندانیان قصور ورزیده‌اند و این وضعیت هماهنگ با رویه‌ی جاافتاده‌ی اعطای مصونیت به عاملان و آمران نقض حقوق بشر پیش می‌رود.

انجام تحقیقات و اعمال مجازات در چنین مواردی برای جلوگیری از تکرار موارد نقض حقوق بشر در آینده و تضمین حقوق قربانیان برای دانستن حقیقت، اجرای عدالت و دریافت غرامت اهمیت اساسی دارد.

زندانیان