نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مهلت دو ماهه به وزارت ارتباطات برای «کنترل داده‌های اینستاگرام»

12-نوامبر-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: یک عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در ایران روز سه شنبه، ۲۰ آبان، خبر داد که در جلسه روز دوشنبه این کارگروه قرار شد مهلتی دو ماهه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کنترل داده‌ها در اینستاگرام داده شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ‌محمدعلی اسفنانی گفت: ‌ «در غیر این صورت اینستاگرام فیلتر می‌شود».

این عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در مورد مهلت دو ماهه این نهاد به وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات افزود که در این مدت، ‌این وزارتخانه باید مکاتباتی با مسوولان مربوطه داشته باشد و «در صورتی که دسترسی امنیتی به این وزارتخانه بدهند و این وزارتخانه بتواند بخشی از داده‌های موجود در اینستاگرام را کنترل کند فیلتر آن منتفی است».

آقای اسفنانی افزود که در صورت تصمیم گیری برای فیلتر شدن، اینستاگرام ظرف چهار ماه فیلتر خواهد شد.

این سخنان در شرایطی ابراز شده که به نوشته خبرگزاری ایسنا، ‌علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا به اینستاگرام پیوسته است.

بر اساس این گزارش، ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته است: «بسیار خوشوقتم که می‌توانم از طریق اینستاگرام با دوستان و شهروندان گرانقدر ارتباط برقرار کنم و از ایده‌ها و افکار و تصاویر زیبا و دلچسب شما بهره‌مند شوم».

علی جنتی ابراز امیدواری کرده که این ارتباط، به گفته او، «بتواند در ارائه چهره‌ای مناسب از فرهنگ و تمدن غنی و پربار ایران عزیز کمک کند».

او که در برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی عضویت دارد، ‌بار‌ها بر ضرورت رفع فیل‌تر از شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک و تویی‌تر تاکید کرده است.

اینستاگرام، یک شبکه اجتماعی اینترنتی محبوب با صد‌ها میلیون کاربر در سراسر جهان است که از آن برای به اشتراک گذاشتن عکس استفاده می‌‌شود.

این سرویس در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط فیس‌بوک به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شد.

بحث فیلترینگ اینستاگرام از مدت‌ها پیش در ایران مطرح بوده است. از جمله خبرگزاری مهر روز دوم خرداد امسال به نقل از یک «مقام آگاه»، از دستور دادگاه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای فیل‌تر کردن این شبکه اجتماعی به دلیل «شکایت خصوصی» خبر داد.

این «مقام آگاه» به خبرگزاری مهر گفته بود که «شاکیان خصوصی این شبکه اجتماعی، به دلیل نقض حریم شخصی از این شبکه شکایت کرده‌اند».

وی افزوده بود: دستور فیلترینگ اینستاگرام «ارتباطی با تصمیمات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ندارد و این حکم قضایی مستقیما از سوی دادستانی به وزارت ارتباطات برای اجرا ابلاغ شده است».

با این همه، ‌خبری در مورد فیلتر شدن اینستاگرام منتشر نشد.

تصمیم به مسدود کردن سایت‌های اینترنتی در ایران معمولا توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای فضای مجازی گرفته می‌شود که ریاست آن با دادستان کل کشور است.

در ماه‌های اخیر اختلاف نظرهایی میان قوه قضائیه و دولت حسن روحانی بر سر شبکه‌های اجتماعی در اینترنت بروز کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، ۲۹ اردیبهشت امسال از خودداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، برای فیلتر کردن شبکه اجتماعی محبوب دیگری به نام واتس‌اپ انتقاد کرده بود.

برچسب ها:

زندانیان