نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

۳۸۲ اعدام در ۶ ماه نخست دولت روحانی

10-دسامبر-2013

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: از زمان روی کار آمدن دولت روحانی ۳۸۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

 

بنا بر گزارش مرکز آمار «سایت نفس در قفس» که به مناسب ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر تهیه شده است، از ۲۴ خرداد ماه گذشته تا ۱۹ آذر ماه جاری، در مجموع ۳۸۲ زندانی یعنی به طور میانگین روزانه بیش از ۲ زندانی شهرهای مختلف ایران به دار آویخته شده‌اند.

 

این در حالی است که رسانه های رسمی جمهوری اسلامی تنها اخبار مربوط به اعدام ۲۰۱ نفر را منعکس کرده اند و ۱۸۱ اعدام دیگر توسط رسانه ها و خبرگزاری های مستقل حقوق بشری گزارش شده است.

 

به گفته برخی کارشناسان و نهادهای مستقل حقوق بشری، انعکاس این حجم از اخبار اعدام تنها بخشی از گستردگی اجرای مجازات های مرگ در ایران را به نمایش می گذارد و با توجه به عدم شفافیت سیستم قضایی جمهوری اسلامی، آمار واقعی می تواند بسیار بیش از این ها باشد.

 

این گزارش از اعدام ۸ زندانی سیاسی بلوچ در اقدامی تلافی‌جویانه در زندان زاهدان و یک تن دیگر در خرم‌آباد خبر می‌دهد.

 

هم‌چنین ۳ زندانی سیاسی کرد و ۴ زندانی سیاسی عرب نیز در بین اعدامیان وجود دارند.

 

در پی حمله به پاسگاه مرزی سراوان و کشته شدن تعدادی از مرزبانان، دادستان زابل روز ۴ آبان ماه از اعدام ۱۶ نفر به تلافی این حمله خبر داد. در گزارش‌های بعدی اعلام شد که ۸ تن از این ۱۶ تن از زندانیان سیاسی بوده و مابقی به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند. متعاقبا روز ۵ آبان نیز یک زندانی سیاسی بلوچ در زندان خرم‌آباد اعدام شد.

 

فدراسیون مجامع حقوق بشری در بیانیه‌ای در روز ۶ آبان ماه اعلام کرد که، اعدام تلافی‌جویانه‌ی ۱۶ زندانی در زاهدان نشان می‌دهد که «وضعیت حقوق بشر از زمان روی کار آمدن حسن روحانی تغییری نکرده است.» هم‌چنین دیدبان حقوق بشر نیز خواستار تعلیق احکام اعدام در ایران شد.

 

هم‌زمان دو زندانی سیاسی کرد به نام‌های حبیب‌الله گلپری‌پور و رضا اسماعیلی نیز در زندان‌های ارومیه و سلماس اعدام شدند. مطابق گزارش خبرگزاری هرانا، رضا اسماعیلی پیش از اعدام به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

 

حبیب‌الله گلپری‌پور

حبیب‌الله گلپری‌پور

 

در روز ۱۳ آبان نیز شیرکو معارفی، دیگر زندانی سیاسی کرد در زندان سقز اعدام شد. در پی این اعدام عده‌ای از شهروندان مریوان و سقز در وانکش به اعدام‌های گسترده در کردستان تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

 

شیرکو معارفی

شیرکو معارفی

یک روز پیش از آن نیز خبرگزاری‌ها از انتقال عبدالامیر خنافره، غازی عباسی، عبدالامیر مجدمی و جاسم مقدم‌پناه، زندانیان سیاسی عرب از اهالی شادگان به محلی نامعلوم خبر دادند. سرانجام در ۱۳ آذر ماه پس از پیگیر‌های فراوان خانواده‌های این زندانیان خبر اعدام این ۴ تن از سوی مقامات دادگستری استان خوزستان تایید شد.

 

 

 

گفتنی است دو زندانی سیاسی دیگر عرب به نام‌های هادی راشدی و هاشم شعبانی‌نژاد نیز از روز ۱۷ آذر ماه به نقطه‌ای نامعلوم منتقل شده‌اند که موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد اجرای احکام اعدام صادره برای آن‌ها شده است.

 

 

مرکز آمار «سایت نفس در قفس» اعلام کرده است که، ۱۷ مورد از اعدام های صورت گرفته در این مدت در ملاء عام بوده و حداقل در ۳ مورد فرد اعدامی نوجوان بوده است.

 

تفکیک جنسیتی این احکام نیزحکایت از آن دارد که ۲۴ زن نیز در بین اعدامی ها بوده اند و همچنین در مورد ۱۲ زندانی تبعه افغانستان نیز مجازات مرگ اعمال شده است.

 

همچنین بیش ترین تعداد اعدام ها یعنی ۱۵۸ مورد مربوط به زندانیانی بوده که اتهام آنان قاچاق مواد مخدر عنوان شده است. ۹۲ زندانی به اتهام قتل و ۲۸ زندانی دیگر نیز به اتهام تجاوز به عنف اعدام شده اند.

 

احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران، در آخرین گزارش خود در بیست و چهارمین جلسه‌ی کمیته‌ی سوم مجمع عمومی ملل متحد از افزایش شمار اعدام‌ها در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی خبر داد.

 

عفو بین‌الملل، دیگر سازمان حقوق بشری نیز طی بیانیه‌ای در ۲۵ نوامبر اعلام کرد که مسائل حقوق بشری هم‌چنان از هیچ اولویتی در ایران برخوردار نیستند.

برچسب ها:

زندانیان